وبگاه «العربی الجدید» به نقل از منابع مذکور نوشت: بحرانی حقیقی میان طرف‌های عربی به خاطر پیش‌نویس یاد شده به وجود آمده؛ اردن خواستار وارد کردن اصلاحات آشکار در این طرح آمریکا و در بخش مربوط به نظارت امان بر مقدسات قدس اشغالی و بخش قدیمی این شهر است.

در ادامه این گزارش آمده است: آنچه باعث به وجود آمدن بحران میان آمریکا، عربستان و امارات از یک طرف و اردن و تشکیلات خودگردان از طرفی دیگر شده است این است که ابوظبی و ریاض موضعی مخالف با موضع اردن دارند و موافق با پیشنهادات کوشنر و نیز «جیسون گرینبلت» مشاور ترامپ هستند؛ گرینبلتی که اخیرا به صورت محرمانه با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان در ریاض دیدار کرد.

این همان موضوعی است که اردن را در بن‌بستی با آمریکا قرار داده است. بن سلمان به کوشنر و گرینبلت قول داده اردن را به پس گرفتن خواسته‌هایش برای اصلاح طرح کوشنر قانع کند؛ موضوعات مذکور باعث فتح بابی برای صحبت‌ از بحران سیاسی و اقتصادی کنونی اردن و رابطه آن با نزدیک بودن اعلام معامله قرن است.

العربی‌الجدید به نقل از منابع مذکور ادامه داد: توافق میان بن سلمان و کوشنر شامل تکمیل سریع معامله قرن است به نحوی که جایگاه داماد ترامپ در دولت آمریکا با نشان دادن قدرتش در اداره این پرونده تقویت شود و در مقابل آمریکا از بن سلمان به ویژه در پرونده‌هایی که به اسم شخص اوست، حمایت کند، در مقدمه این پرونده‌ها حمله نظامی عربستان به یمن و نیز اعلام نزدیک ائتلافی منطقه‌‌ای در مقابله با ایران قرار دارد.

در پایان گزارش مذکور آمده است: دولت مصر در این موضوع «دست به عصا» راه می‌رود و می‌خواهد خودش را به عنوان یک میانجی دارای راه‌حل نشان دهد نه به عنوان یکی از طرف‌های بحران. به همین دلیل در ظاهر مداخله می‌کند گویا که نماینده طرف اماراتی سعودی است و همزمان نمی‌خواهد با دامن زدن به مشکلات اقتصادی و داخلی اردن با این کشور وارد جنگ لفظی شود؛ قاهره همچنین می‌خواهد اصلاحاتی بر قرارداد قرن وارد کند تا او را از بحران مردمی نجات دهد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

گفته می‌شود معامله قرن ایجاد یک دولت مستقل و بدون سلاح فلسطینی را مطرح می‌کند که بر گذرگاه‌ها و مرزها کنترلی ندارد، حق بازگشت آوارگان فلسطینی را نادیده می‌گیرد و جایی جز قدس را برای پایتختی دولت فلسطین در نظر دارد.