اعلام آمادگی نیرو‌های دموکراتیک سوریه برای مذاکره با اسد

شورای دموکراتیک سوریه که با نیرو‌های دموکراتیک سوریه پیوند دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حل بحران خونین سوریه از راه گفتگو متعهد است و برای مذاکره بی‌قید و شرط درنگ نخواهد کرد.

شورای دموکراتیک سوریه کنترل بخش‌هایی از شمال و شرق این کشور را در اختیار دارد. این مناطق که خارج از کنترل دولت سوریه هستند، اکثرا خودمختارند و اداره امور را کرد‌ها در دست دارند.

حکمت حبیب، یکی از مقامات ارشد این شورا به خبرگزاری فرانسه گفت، شورای دموکراتیک و نیرو‌های دموکراتیک برای باز کردن باب گفتگو با دولت جدی هستند.

وی اظهار کرد: نیرو‌های دموکراتیک سوریه ۳۰ درصد این کشور را در اختیار دارند و دولت هم مناطق بزرگی را. تنها این دو نیرو هستند که می‌توانند سر میز مذاکره بنشینند و راهی برای حل بحران سوریه پیدا کنند.

کارشناسان این اظهارات را در ادامه تلاش‌هایی می‌بینند که دولت سوریه و مقامات کرد برای جلوگیری از درگیری در پیش گرفته‌اند.

ماه پیش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به نیرو‌های کرد هشدار داد که اگر نتواند از راه مذاکره مناطق تحت کنترل کرد‌ها را پس بگیرد، از زور استفاده خواهد کرد.

چند روز بعد هیأتی از نمایندگان دولت سوریه هنگام بازدید از شهر قامشلی با اعتراضاتی که به آن‌ها شد، با مدارا برخورد کردند. قامشلی شهری است که بیشتر آن در کنترل کرد‌ها و نیرو‌های دموکراتیک سوریه است.

یک مقام کرد سوری در آن زمان به خبرگزاری فرانسه گفت، این هیأت نمایندگی سعی داشته به نوعی بین مقامات خودمختار محلی و دولت میانجیگری کند.

پس از آن بود که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه گفت، دولت با نیرو‌های کرد گفتگو‌های غیررسمی داشته، اما مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

هنوز مشخص نیست منظور دو طرف از گفتگو چیست و تا به حال نه شورای دموکراتیک سوریه و نه کرد‌ها مستقلا به گفتگو‌های صلح سازمان ملل دعوت نشده‌اند.

با این که برخی ساکنان این مناطق از خروج نیرو‌های آمریکا از این مناطق نگران هستند، حکمت حبیب گفت، تمام نیرو‌های غیرسوری از جمله نیرو‌های آمریکایی باید از این کشور خارج شوند.

وی اظهار کرد: ما امیدواریم که وارد مرحله بعدی شویم؛ خروج تمام نیرو‌های نظامی از سوریه و بازگشت به گفت‌وگوی سوری‌ها با سوری‌ها.