نقش کشورهای عربی در فشار اقتصادی بر اردن

کشور اردن اخیرا شاهد تظاهرات مردمی علیه افزایش قیمت‌ها و مالیات‌ها بوده است به طوریکه عبدالله دوم پادشاه اردن با ارسال پیامی محرمانه به کشور‌های عربی همسایه نسبت به انتقال این ناآرامی‌ها به این کشور‌ها هشدار داد.

بعد از این پیام بود که پادشاه عربستان دستور برگزاری نشست فوری با حضور کویت و امارات و اردن را داد و کشور‌های مذکور با اعطای کمک‌های اقتصادی به امان موافقت کردند. اما در ورای این ناآرامی‌ها مسأله دیگری نیز وجود دارد و آن فشار کشور‌های عربی و آمریکا و رژیم صهیونیستی به اردن برای پذیرش معامله قرن علیه مسأله فلسطین است.

اقتصاد اردن با قطع کمک‌های خارجی و کشور‌های عربی تحت فشار قرار گرفت، کشور‌های کمک کننده نیز به دلیل مخالفت این کشور با معامله قرن و اولویت‌های آمریکا در خصوص قدس، کمک‌های خود از این کشور را قطع و زمینه بالا گرفتن اعتراضات داخلی را فراهم کردند.

«مصطفی یاغی» نماینده پارلمان اردن و رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بحران اخیر کشورش و مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی در آن تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی دشمن واحد امت عربی اسلامی است که از حمایت بی حد و مرز آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها برخوردار است.

وی افزود: اقدامات این دشمن صهیونیستی پایان نخواهد یافت مگر آنکه کشور‌های عربی به بخش‌های طایفه‌ای و مذهبی و نژادی تجزیه شوند و بدین ترتیب این کشور‌ها تضعیف شده و نتوانند امور خود را به دست بگیرند. آمریکا نیز از این روند حمایت می‌کند.

رئیس سابق سازمان عربی وکلای جوان در ادامه در خصوص اعمال فشار کشور‌های عربی بر اردن برای پذیرش معامله قرن گفت: معامله قرن بخشی از طرح و نقشه صهیونیست‌ها برای پاک کردن مسأله فلسطین و اعلام تشکیل یک دولت یهودی و اخراج کردن فلسطینی‌ها از خاک خود به شمار می‌رود.

نماینده پارلمان اردن در ادامه یادآور شد: نقش برخی کشور‌های همسایه اردن در اعمال فشار بر این کشور برای پذیرش این معامله بر کسی پوشیده نیست، اما اردن هم چنان به مواضع خود در خصوص تشکیل کشور فلسطین به مرکزیت قدس و پایان یافتن اشغالگری صهیونیست‌ها تاکید دارد و این مسأله باعث شده تا شاهد اعمال فشار‌های اقتصادی بر اردن و بلوکه شدن کمک‌های اعطا شده به آن با هدف تضعیف این کشور برای پذیرش معامله مذکور باشیم.

مدیر مرکز عربی میانجیگری و داوری تاکید کرد: اعتراضات مردمی اخیر در این کشور نتیجه طبیعی سیاست‌های مالی دولت برای رهایی یافتن از فشار‌هایی که درباره آن صحبت کردیم محسوب میشود. اوضاع اقتصادی در اردن بر روی زندگی مردم این کشور تأثیر گذاشته و آن‌ها توانایی تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارند.

رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان اردن تصریح کرد: دولت اردن برای رهایی یافتن از فشار‌های منطقه‌ای و بین المللی چاره‌ای جز افزایش مالیات‌ها نداشت و البته این اقدام با موافقت مردم رو به رو نشد.

وی در ادامه در خصوص سر دادن شعار‌هایی درباره برکناری پادشاه اردن گفت: معتقدم که همه مردم اردن با این شعار‌ها موافق نیستند و آن را نمی‌پذیرند. علاوه بر آن مردم این کشور نسبت به مرحله حساس و خطرناک کنونی و ضرورت محافظت از کشور و رهبرشان کاملا آگاه هستند.