حمایت ژنرال ارتش صدام از اشغالگری ترکیه در عراق

«عبدالسلام جاسم»، ژنرال سابق ارتش صدام – دیکتاتور معدوم عراق— در مصاحبه با روزنامه ترکیه ای ینی شفق ضمن حمایت از عملیات نظامی غیرقانونی ترکیه در عراق اذعان کرد در سال 1992، دولت وقت بغداد شرایط برای واگذاری مناطق شمالی عراق به ترکیه را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه ارتش عراق در سال های 1991 تا 1993 مجبور به خروج از نواحی شمالی این کشور شده بود، گفت: اگر ترکیه در دهه 1990 میلادی یک کوریدور امنیتی در منطقه (شمال عراق) ایجاد کرده بود، شاید چشم انداز امروزه آن متفاوت می شد. قندیل (کوهستان های شمال عراق) باید از حضور «تروریست ها» پاک شود و ترکیه باید به هر نحوی حضور دائم خود را در این منطقه حفظ کند.

حمایت ژنرال ارتش صدام از اشغالگری ترکیه در عراق

این ژنرال سابق ارتش عراق در ادامه گفت: دولت بغداد تلاش کرد تا برای پایان دادن به حضور «گروه های تروریستی» در شمال عراق، نیروهای دائم خود را در این منطقه مستقر کند ولی موفق نشد. در اینجا، ترکیه یک فرصت عالی را از دست داد. چرا که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و نیروهای وابسته به آن از این فرصت استفاده کردند و تا حدودی حضور خود را مناطق شمالی عراق تثبیت کردند.

جاسم حضور آمریکا در عراق را «فریبکارانه» توصیف کرد و اظهار داشت عراق تنها هدف آمریکا نبود. آنها عراق را به عنوان مرکز یک هرج و مرج دائم در سراسر منطقه انتخاب کردند. 

وی گفت:  بخشی از نقشه راه آمریکا با تهاجم به عراق متبلور شد. آنها نخست قندیل، سنجار و محمور  را به پناهگاهی امن برای پ.ک.ک تبدیل کردند. محمور پیش از این روستای کوچکی بود که اکنون به مرکز تدارکات پ.ک.ک تبدیل شده است. سنجار نیز مقر تروریست ها در مرز عراق و سوریه شد و موقعیت جغرافیایی قندیل از آن یک مقر مناسب برای پ.ک.ک ساخت.

جاسم ضمن حمایت از اشغالگری ترکیه در عراق اظهار داشت پس از سرنگونی صدام، حمایت از پ‌ک‌ک شکل دیگری گرفت و آمریکا آن را از نظر مالی و سلاح کاملا تحت حمایت خود قرار داد.

شایان ذکر است، دولت عراق بار‌ها از عملیات نظامی آنکارا در شمال این کشور انتقاد کرده و آن را نقض حاکمیت خود خوانده است.

جاسم یکی از ژنرال های ارتش صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق است که پس از دستگیری او به خارج از عراق فرار کرد.