راهکار کاسب‌کارانه ترامپ

کاخ سفید اعلام کرده است که «جارد کوشنر» مشاور و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» فرستاده آمریکا در غرب آسیا این هفته با هدف بازاریابی برای طرح ابتکاری این کشور جهت حل‌وفصل منازعه فلسطینی- اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» به چند کشور عربی از جمله قطر و عربستان سفر می‌کنند.

«معامله قرن» طرح دولت ترامپ برای حل منازعه فلسطینی و اسرائیلی از طریق مجبور کردن فلسطینیان به امتیازدهی از جمله درباره شهر قدس اشغالی و زمینه‌سازی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی، است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره فاش کرد که کوشنر و گرینبلات در دیدار با مقامات عربستان و قطر از آن‌ها درخواست خواهند کرد که یک میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی غزه اعم از ایجاد بندر، نیروگاه انرژی خورشیدی و ایستگاه آب شیرین‌کن در منطقه واقع در حد فاصل رفح مصر و العریش سرمایه‌گذاری کنند تا فرصت شغلی برای هزاران فلسطینی ایجاد شود.

این روزنامه همچنین نوشت که واشنگتن از مصر و اردن نیز می‌خواهد که به اجرای این طرح که می‌تواند به بهبود امنیتی غزه نیز منجر شود، کمک نمایند.

به نوشته هاآرتص، این طرح و ایده آن از سوی «یواوو مردخای» هماهنگ‌کننده رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی مطرح شده است.

ترامپ –این سرمایه‌دار آمریکایی- که همواره به مسائل سیاسی نیز نگاه کاسبکارانه داشته و حتی در مبارزات انتخاباتی خود نیز از عربستان با عنوان «گاو شیرده» یاد کرده بود پس از عقد قرارداد‌های کلان تسلیحاتی با این کشور و چند کشور عربی دیگر، اکنون به دنبال آن است تا قضیه فلسطین و وضعیت ناگوار غزه که بنا به اذعان سازمان‌های حقوق بشری دیگر قابل زندگی نیست و وضعیت آن به حد انفجار رسیده است، حل‌وفصل کند.

نوار غزه از سال ۲۰۰۶ به دنبال پیروزی حماس در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین و پس از آنکه این منطقه تحت کنترل حماس درآمد، از زمین، هوا و دریا تحت محاصره قرار دارد و تنها کانال ارتباطی آن با دنیای خارج گذرگاه زمینی رفح است که به دلیل همدستی مصر با رژیم صهیونیستی این گذرگاه نیز تعطیل است و تنها در برخی ایام سال و مناسبت‌های مختلف به مدت دو یا سه روز بازگشایی می‌شود.

رژیم صهیونیستی در این ۱۲ سال گذشته علاوه بر تجاوزات روزمره علیه ساکنان نوار غزه و حملات هوایی پراکنده به پایگاه‌های مقاومت، دستکم دو بار اقدام به حمله گسترده علیه این منطقه کرده که در نتیجه آن هزاران ساختمان مسکونی، مساجد، مدرسه و بیمارستان و زیرساخت‌های این منطقه را تخریب کرده است.

راهکار ترامپ برای عمرانی و آبادانی با پول‌های کشور‌های عربی در حالی است که مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت غزه یک منطقه اشغال شده است و رژیم صهیونیستی به عنوان اشغالگر این منطقه مسئول رسیدگی و ارائه خدمات به ساکنان این منطقه است.

حال باید دید کشور‌های عربی و در رأس آن عربستان سعودی تا چه حد با این رویکرد کاسب‌کارانه ترامپ برای سروسامان دادن به وضعیت غزه از یک سو و حفظ متحد دیرینه خود همراهی خواهند کرد حال آنکه وضعیت ناگوار غزه اکنون به حد غیر قابل تحمل رسیده به طوریکه محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز از وضعیت این منطقه به عنوان «بمب ساعتی» یاد می‌کنند که در صورت انفجار خطرات جدی برای این رژیم دربرخواهد داشت.