حزب «الجیل الجدید» کردستان عراق راه خودش را می رود

«سیروان بابان» از رهبران حزب «الجیل الجدید»، اعلام کرد که این حزب در ائتلافی که دو حزب «اتحادیه میهنی» و «دموکرات کردستان» حضور دارند، شرکت نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «موازین نیوز»، اعلام کرد که حزبش به صورت انفرادی در پارلمان عراق حضور خواهد یافت و در ائتلاف دو حزب حاکم منطقه کردستان که در اداره این منطقه شکست خورده‌اند و موجب ایجاد مشکلات بزرگ برای شهروندان شده‌اند، شرکت نخواهد کرد.

بابان تصریح کرد که «الجیل الجدید» ممکن است با احزاب اپوزیسیون در منطقه کردستان ائتلاف کند اما با دو حزبی که در انتخابات اخیر تخلفاتی داشته‌اند و اقدام به دستکاری نتایج کرده‌اند، همپیمان نخواهد شد.

مردم عراق، ۱۲ می گذشته برای انتخاب پارلمان جدید در نخستین انتخابات پس از شکست داعش شرکت کردند و کمیساریای عالی انتخابات درصد مشارکت مردمی را ۴۴ درصد اعلام کرد. در حالی که در بغداد، احزاب و ائتلاف‌های مختلف در حال رایزنی برای همپیمانی و تشکیل فراکسیون اکثریت هستند و توافق‌هایی اولیه در این‌باره حاصل شده، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان نیز تلاش دارد، تمامی احزاب کرد را متحد کند تا با یک ائتلاف کردستانی یکپارچه وارد پارلمان شود تا با قدرت بیشتر، در دور جدید حاضر باشد. دیروز (سه‌شنبه) اخباری درباره دستیابی دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان به شبه توافقی برای همپیمانی منتشر شد.

«شوان داوودی» نماینده اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الحیاة» چاپ لندن گفت که دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان؛ در کلیه مراحل روند سیاسی، با یکدیگر مذاکره داشته‌اند و توافق کرده‌اند که تا ائتلاف دوجانبه‌ای تشکیل دهند و این توافق تقریبا نهایی است.

وی درباره امکان پیوستن احزاب اپوزیسیون به این ائتلاف گفت که این امر بعید است زیرا احزاب اپوزیسیون تحت تاثیر تنش‌ها هستند و منطقی با این مسئله برخورد نمی‌کنند به ویژه که در انتخابات اخیر کرسی‌هایی را از دست داده‌اند و اکنون در حال پیگیری مسئله بازشماری آراء هستند.