ازبکستان به طالبان روی خوش نشان داد

وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای گفت: به منظور درک موضع مشترک شرکت کنندگان در کنفرانس افغانستان که ماه مارس در تاشکند پایتخت این کشور برگزار شد، ازبکستان گفت‌وگوهای سازنده و موثری را با اعضای ارشد طالبان انجام داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگوها مقامات ازبکستان با طالبان درباره شروط صلح و ثبات بلندمدت در افغانستان، مذاکرات برای توسعه اقتصادی افغانستان و آینده همکاری مشترک صحبت کردند.

در اطلاعیه‌ای که در پایان کنفرانس افغانستان در ماه مارس منتشر شد طرفین با جدیت از تلاش دولت کابل برای برقراری مذاکرات مستقیم با طالبان بدون قرار دادن هیچ پیش شرطی حمایت کردند.

این اطلاعیه توسط ازبکستان، افغانستان، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا و مقامات اروپایی در این کنفرانس تایید شد.

این در حالیست که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز روز سه شنبه پیشنهاد داد آتش بسی که هفته پیش با طالبان برای مدت کوتاهی اعلام کرده بود و مدت آن تمام شده بود برای یک سال تمدید شود.