ارتش سوریه به دنبال آزادسازی مناطق جنوب

ارتش سوریه همچنان به اعزام تجهیزاتش به جنوب کشور ادامه می‌دهد؛ جایی‌که احتمالاتی درباره اقدام سیاسی «آشتی‌جویانه» و اقدامات نظامی مطرح می‌شود. اقدام نظامی احتمالی، که حجم تجهیزات ارسالی ارتش، نشان از گستردگی آن می‌دهد، در چندین مرحله و محور انجام خواهد شد. این منطقه ممکن است یک جنگ نظامی را شاهد شود که بدون شک پیامد‌های خطیری خواهد داشت، ولی قدر مسلم آن است که نبرد سیاسی مرموز و پیچیده اکنون و هم‌زمان با مانع‌تراشی‌های صهیونیستی_ آمریکایی در مسیر تلاش‌های روسیه برای حل این بحران در اوج خود قرار دارد؛ تنش‌ها بین بازیگران بین‌المللی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. آیا کفه اقدام سیاسی «آشتی‌جویانه» اولویت پیدا می‌کند یا این‌که نبرد آغاز خواهد شد؟

ارتش سوریه طی ۳ روز اخیر مواضع گروه‌های مسلح در این منطقهِ واقع در مرز‌های بین ۳ استان جنوبی را با آتش توپخانه‌ای و موشکی هدف قرار داده است که شدیدترین این حملات در ریف قنیطره صورت گرفت بدون این‌که نیرو‌های نخبهِ اعزام شده به منطقه دست به تحرکات نظامی بزنند. هم‌زمان با تعامل سیاسی با پرونده این منطقه، واشنگتن نگرانی خود را نسبت به عملیات نظامی آتی ارتش سوریه اعلام کرده است افزون بر این، رسانه‌های دشمن صهیونیست از سفر «ولادیمر ایانوسکفی» فرمانده پلیس نظامی روسیه مستقر در منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه، به تل‌آویو خبر می‌دهند که با هدف انجام مذاکرات با افسران ارتش دشمن انجام شده است. تمامی این تحولات، صحنه جنوب سوریه، در سایه حتمی بودن تحرکات ارتش سوریه و سناریو‌های سیاسی احتمالی، مه‌آلود شده است.

یک منبع سیاسی سوری که ناظر بر اوضاع در جنوب سوریه است، در گفتگو با پایگاه خبری «العهد» لبنان، از احتمالاتی که ممکن است طی روز‌ها آتی این منطقه شاهد آن باشد سخن گفت. این منبع تأکید کرد «انجام عملیات نظامی گسترده، که منجر به وقوع درگیری‌های منطقه‌ای در مقیاس بزرگ می‌شود، به مصلحت هیچ‌یک از طرفین نیست. دشمن صهیونیستی کاملا از جدی بودن خطرات این وضعیت و پیامد‌های این مساله، که هرگز در چارچوب ارزیابی‌ها و محاسبات این رژیم نخواهد بود، آگاه است. از سوی دیگر، با توجه به این‌که دشمن اسرائیل به خوبی آگاه است بازپس‌گیری دو منطقه یعنی ادلب و درعا از سوی دولت سوریه آغاز واقعی برای پایان جنگ در سوریه خواهد بود؛ لذا توافق با هر سناریویی از سوی آمریکا و دشمن صهیونیستی به تاخیر می‌افتد.

منبع مذکور تصریح کرد موضوعی، که پرونده جنوب را پیچیده می‌کند ارتباط آن با پرونده حضور آمریکا در منطقه «التنف» است که تلاش می‌کند با گسیل کردن تروریست‌ها به این منطقه برای آغاز حملات به ارتش سوریه، دولت سوریه را تحت فشار قرار دهد با علم به این‌که ماندن در التنف به مصلحت آمریکایی‌ها نیست.

این منبع در ادامه افزود، انجام عملیات نظامی در جنوب سناریویی بسیار حتمی است و پیشتر در برخی مناطق سوریه اتفاق افتاده است، ولی چنین عملیاتی در جنوب، با توجه به تماس مستقیم با دشمن صهیونیست و نیز با اردن، تا حدودی متفاوت از سایر مناطق است؛ بنابراین صحنه این منطقه بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

روسیه، متحد سوریه، نقش میانجیگرانه ایفا می‌کند و وارد گفتگو‌های بسیار پیچیده با محور دشمنِ سوریه می‌شود. سفر رئیس پلیس نظامی روسیه در جنوب سوریه به اراضی اشغالی، طبق رسانه‌های دشمن صهیونیست، در چارچوب این رایزنی‌ها انجام می‌شود. زمانی‌که این میانجیگری به پایان برسد و روسیه از آن عقب‌نشینی کند آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی امری حتمی خواهد بود. ولی به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها تاکنون ادامه یافته است. به گفته منبع مذکور، روس‌ها مجدانه تلاش می‌کنند تا راه‌حلی مسالمت‌آمیز ایجاد کنند و به رغم این‌که منطقه جنوبی به روی تمامی احتمالات باز است می‌توان روی تلاش‌های روسیه به منظور جلوگیری از ایجاد پیچیدگی‌های جدید، که به اقدام نظامی منجر خواهد شد، حساب باز کرد.