خیز کشورهای اروپایی برای تنگ کردن بیشتر عرصه بر پناهجویان

در حالی که امروز قرار است سران کشورهای اروپایی دیداری را برای حل مشترک مسئله پناهندگان برگزار کنند، برخی کشورهای اروپایی راهکارهایی را برای سختگیری بیشتر بر این قشر مظلوم و آسیب دیده ارائه داده اند.

به نوشته نشریه "دی سایت" آلمان، در آستانه دیدار برخی سران اروپایی با محوریت سیاست پناهندگان، کشور اتریش پیشنهاد داده است که نیروهایی را برای مقابله با هجوم پناهندگان به مرزها اعزام کنند.

به نوشت این نشریه آلمانی، در آستانه اجلاس پناهندگان درخواست ها از طرف بسیاری کشورهای اروپایی برای اخراج های بیشتر و مواضع سختگیرانه تر در قبال پناهندگان افزایش پیدا کرده است.

"ماریو کوناسک"، وزیر دفاع اتریش عملیات نیروهای نظامی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را درخواست کرده است.

کشور بلغارستان هم که در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در اختیار دارد می خواهد در نشست امروز کشورهای اروپایی این پیشنهاد را ارائه دهد که مرزهای خارجی این تشکل دولتی را بر بر روی هجوم پناهجویان ببندند و در خارج از قلمرو اتحادیه اروپا مراکز پناهندگان را احداث کنند.

اتریش نیز بر این عقیده است که به منظور عملیات نیروهای نظامی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا برای مقابله با هجوم پناهندگان می توان نیروهایی را در بالکان، ایتالیا و یونان مستقر کرد.

وزیر دفاع اتریش اعلام کرده است که این نیروها می توانند تحت یک فرماندهی غیر نظامی قرار گیرند و همچنین نیروهای پلیسی با تجهیزات، عملیات شفاف سازی و در صورت لزوم عملیت تسلیحاتی از آن ها حمایت کنند. همچنین این نیروها می توانند تحت نظارت فرانتکس ( آژانس هماهنگی محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا) حمایت شوند.

نشست سران اتادیه اروپا در بروکسل که امروز برگزار می شود مقدمه ای برای آماده سازی نشست اتحادیه اروپا در اواخر ماه ژوئن است. "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان می خواهد در این نشست برای توافقات چند جانبه به منظور مقابله با هجوم پناهندگان تبلیغ کند تا از تکروی های هورست زیهوفر، وزیر کشور خود که قصد بازگرداندن پناهندگان در مرزها را دارد جلوگیری کند.

حدود دوازده کشور اروپایی در نشست امروز بروکسل شرکت نکرده و تصمیمات اروپایی در این راستا را رد می کنند.

صدر اعظم آلمان در کشور خود تحت فشار شدیدی قرار دارد. حزب سوسیال مسیحی آلمان خواستار بازگرداندن پناهندگان در مرزهای آلمان است، اما مرکل با این مسئله مخالف بوده و نمی خواهد بدون هماهنگی با دیگر شرکای اروپایی خود کاری را انجام دهد. مقامات حزب سوسیال مسیحی تا نشست اتحادیه اروپا در اواخر ماه ژوئن به مرکل مهلت داده اند تا یک راهکار اروپایی که مورد قبول این حزب است را بیابد و در غیر این صورت تهدید کرده اند که خود به صورت مستقل وارد عمل می شوند.

البته کشورهای فرانسه و اسپانیا خواستار مرکزی برای ورود مهاجران در خاک اروپا هستند. رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدار با همتای اسپانیایی خود در پاریس تاکید کرد که برای این منظور باید همبستگی اروپایی و حمایت مالی سریعی وجود داشته باشد.

نخست وزیر بلغارستان هم در رسانه های محلی خواستار اقدامات فوری برای بستن مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و کنترل های شدیدتر در مرزهای داخلی این اتحادیه شده است.

وی همچنین تاکید کرد که بلغارستان نمی تواند مانند دیگر کشورها موافق این مسئله باشد که مهاجران به کشورهای اروپایی فرستاده شوند که برای اولین بار در آنجا ثبت نام کرده اند. قاعده دوبلین چنین راهکاری را پیش بینی کرده است.

وزیر امور خارجه اتریش هم در این هیاهوی شکل گرفته درباره بحران مهاجرت در اروپا و با وجود کاهش هجوم پناهندگان به این اتحادیه درباره تکرار بحران پناهندگان سال 2015 در این اتحادیه هشدار داده است.

وی با اشاره به این مسئله خواستار حمایت بیشتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا شد.

حالا در این شرایط، اتحادیه اروپا که به علت سیاستهایش در منطقه خود عامل شکل گیری بحران پناهندگان است باید تصمیم بگیرد که چگونه باید این بحران خود ساخته را حل کند. آیا این اتحادیه فشار بیشتر بر این قشر آسیب دیده و مواضع سختگیرانه تر در قبال آن ها را در پیش خواهد گرفت مسئله ای است که گذر زمان آن را روشن خواهد کرد.