موافقت سران کشورهای عربی با «معامله قرن»

در حالی که «جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد رئیس‌جمهور آمریکا در اولین مصاحبه با یک رسانه فلسطینی از آماده شدن «طرح صلح» «دونالد ترامپ» برای غرب آسیا خبر داد، سران برخی کشورهای عربی نیز حمایت خود را از آن اعلام کردند.

نشریه «اسرائیل هیوم» گزارش داد که مقامات ارشد دولت‌های مصر، اردن، عربستان سعودی و امارات عربی متحده از حمایت کشورهایشان از این طرح، علی‌رغم مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داده‌اند.

بر این اساس، مقامات کشورهای مذکور در دیدار با کوشنر و «جیسون گرینبلت» فرستاده ویژه ترامپ در امور غرب آسیا، گفته‌اند حتی اگر «محمود عباس» رئیس تشکیلات حاضر به همکاری نباشد، آنها «معامله قرن» را اجرا می‌کنند.

وبگاه «عروتص شوع» به نقل از این نشریه نوشت که آنها وعده داده‌اند که کشورهای میانه‌رو عربی حتی در صورت مخالفت فلسطینیان نیز مانع کاخ سفید برای ارائه و اعمال این طرح نخواهند شد.

یک مقام ارشد دولت مصر به نشریه اسرائیل هیوم گفت چهار کشور عربی با طرح صلح ترامپ کاملا موافق هستند و عباس را نیز برای موافقت با آن، تحت فشار قرار خواهند داد.

این مقام که نامش فاش نشد، تاکید کرد که کشورهای مذکور به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی گفته‌اند تشکیل دولت فلسطینی مستقل به پایتختی قدس شرقی الزامی است و هیچ بندی از توافق را که به کیفیت زندگی عباس آسیب بزند نمی‌پذیرند.

کوشنر در مصاحبه با روزنامه «القدس» گفته بود که معامله قرن در آستانه کامل شدن است و اگر عباس با آنها همکاری نکند، مفاد آن را علنی می‌کنند (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که سران تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به این شهر، مذاکرات با تیم آمریکایی را به حالت تعلیق آورده است.