چرا اتحادیه اروپا به ترکیه سه میلیارد یورو داد؟

مرکل طی سخنرانی در مجلس فدرال آلمان، توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه درباره مساله پناهجویان و مهاجران را یک تفاهم موفق دانست.

صدر اعظم آلمان خطاب به اعضای مجلس فدرال آلمان بیان کرد: 'شما می توانید از ترکیه انتقاد کنید، اما این کشور اقدامات فوق‌العاده‌ای در رابطه با مهاجران انجام داده است.'

به گزارش آناتولی مرکل در این سخنرانی که پیش از سفر به بروکسل برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا، ایراد کرد با اشاره به میزبانی ترکیه از بیش از سه میلیون پناهجوی سوری اظهار کرد: 'ما در نشست سران اتحادیه اروپا می‌توانیم با تهیه بسته دوم سه میلیارد یورویی پیام حمایت خود از پناهجویان را اعلام کنیم.'

به نوشته این رسانه، صدر اعظم آلمان با اشاره به اختلافات درون اتحادیه اروپا در رابطه با سیاست‌های مهاجرتی اظهار کرد: موضوع مهاجرت به سرنوشت اتحادیه اروپا گره خورده است.

به گزارش ایرنا، کمیسیون اتحادیه اروپا اواخر اسفندماه سال گذشته پیشنهاد بسته جدیدی برای حمایت از پناهجویان سوری به مبلغ سه میلیارد یورو را به ترکیه ارائه کرد ولی در خصوص اجرای آن تصمیمی اتخاذ نشد.

اتحادیه اروپا پیش از این و در سال 2016 ارائه بسته حمایتی سه میلیارد یورویی به ترکیه را تصویب کرده بود که بنا به اعلام مقامات ترکیه، تاکنون تنها 850 میلیون یورو از این مبلغ پرداخت شده است.

اتحادیه اروپا که تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شروع کرده، بعد از مذاکرات طولانی با ترکیه، سال 2016 آنکارا را به انعقاد قرارداد پذیرش مهاجران غیرقانونی که با استفاده از خاک این کشور به کشورهای اروپایی مهاجرت می کنند، متقاعد کرد.

اتحادیه اروپا در قبال ارائه برخی امتیازات به ترکیه از قبیل فعال کردن فرایند پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا، لغو مقررات روادید برای شهروندان ترکیه در سفر به اتحادیه اروپا و کمک سه میلیارد یورویی به آنکارا برای هزینه کردن جهت اسکان پناهجویان، از دولت آنکارا خواست تا به طور جدی از عبور پناهجویان از طریق این کشور به اروپا جلوگیری کند.

بر اساس قرارداد بین ترکیه و اتحادیه اروپا که در سال 2016 میلادی به امضا رسید، مقرر شد که ترکیه جلوی مهاجرت پناهجویان به سمت اروپا را بگیرد و از آن تاریخ ترکیه اقدامات وسیعی را برای جلوگیری از مهاجرت پناهجویان به اروپا انجام داد.

در سال 2015 و پیش از امضای این قرارداد، بیش از یک میلیون پناهجو از مسیرهای دریایی و زمینی عازم کشورهای اروپایی شده و صدها نفر از آنها در مسیر مهاجرت در دریا و رودخانه ها غرق شده و جان خود را از دست داده بودند.

مقامات ترکیه اعلام کرده است که هم اکنون بیش از 3.6 میلیون پناهجوی سوری در این کشور ساکن هستند و دولت آنکارا برای ساماندهی، مدیریت و ارائه خدمات به این پناهجویان بیش از 32 میلیارد دلار هزینه کرده است.

بنا به اعلام دولت ترکیه، این کشور در حال حاضر به تنهایی میزبان بیش از نیمی از پناهجویان سوری است.

ترکیه از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز 'کشور میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان' و از سوی صندوق کودکان ملل متحد نیز 'کشور میزبان بیشترین تعداد کودکان پناهجو در جهان' معرفی شده است.