رشوه ریاست جمهوری افغانستان به کمیسیون انتخابات

با اوج گرفتن مشکلات حوزه‌ای شدن انتخابات در ولایت غزنی در جنوب شرق افغانستان برخی از رسانه‌های این کشور اعلام کردند که ریاست جمهوری افغانستان به اعضای کمیسیون انتخابات رشوه‌ها میلیونی داده است.

اسناد افشا شده توسط «رصد» نشان می‌دهند که ریاست جمهوری افغانستان طی حکمی، مبلغ 11 میلیون و 400 هزار افغانی را برای افزایش حقوق رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات این کشور درنظر گرفته است.

گفته می‌شود که این مبلغ جدای از مبلغ 37 میلیون و 590 هزار افغانی دیگری است که پیش از این برای حقوق و امتیازات اعضای این کمیسیون پرداخت شده بود.

با این حال، در نامه پیشنهادی کمیسیون مستقل انتخابات به ریاست جمهوری، گفته شده که مجموع حقوق و امتیازات اعضای این کمیسیون مبلغ 48 میلیون و 990 هزار افغانی می‌شود که به طور متوسط برای هر عضو این کمیسیون به غیر از رئیس، ماهانه 500 هزار افغانی (835 دلار) حقوق درنظر گرفته شده است.

برخی منابع داخلی کمیسیون انتخابات به شرط عدم افشای نام آنها گفته‌اند که پیشنهاد افزایش امتیازات اعضای این کمیسیون دستکم یک ماه در ریاست جمهوری معطل بود اما پس از جواب مثبت به برخی از خواسته‌های اشرف غنی به جریان افتاد.

پیش از این، برخی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان از مداخله ریاست جمهوری این کشور شاکی بودند.

به گفته این منابع، اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان باوجود مخالفت‌های گسترده در برابر حوزه‌ای شدن انتخابات ولایت غزنی، تصمیم گرفتند که برای شکستن بن‌بست انتخابات در این ولایت، آن را به سه حوزه تقسیم کنند؛ تصمیمی که انتقاد نهادهای ناظر انتخاباتی، نمایندگان مجلس و شهروندان غزنی را در پی داشته است.