تولید مخفیانه مواد هسته‌ای کره شمالی افزایش یافت

مقامات آمریکایی اعلام کردند نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که کره شمالی تولید مواد هسته‌ای برای تسلیحات هسته‌ای را در چند سایت مخفی خود طی ماه های اخیر افزایش داده است و کیم جونگ اون، رهبر این کشور ممکن است در تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته‌ای با دولت ترامپ، این تأسیسات را پنهان کند.

به نظر می رسد این ارزیابی های اطلاعاتی -که پیشتر منتشر نشده بودند- با تخمین های ارائه شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تناقض دارند. ترامپ پس از برگزاری نشست خود با کیم جونگ اون در روز دوازدهم ماه ژوئن, اعلام کرد: "دیگر تهدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد."

به گفته چند مقام آمریکایی آشنا با این موضوع -در حالی که خواستند نامشان فاش نشود- این در حالی است که تحلیلگران در سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی آمریکا چنین باوری ندارند. آنها بر این باورند کیم جونگ اون موضعی اتخاذ کرده است که بر اساس آن می خواهد تا جایی که می تواند از دولت ترامپ امتیاز بگیرد و این در حالی است که از تسلیحات هسته ای خود که به باور او برای بقایش ضروری است، دست بر نمی دارد.

کاخ سفید به درخواست ها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداد. پنج مقام آمریکایی با اشاره به جدیدترین ارزیابی های اطلاعاتی اعلام کردند طی ماه های اخیر، حتی با آن که دو طرف در روند دیپلماسی مشارکت داشتند، کره شمالی تولید اورانیوم غنی شده برای تسلیحات هسته ای را افزایش داد. کره شمالی و آمریکا در آن نشست توافق کردند "به سوی" خلع سلاح هسته ای "حرکت کنند"، اما هیچ گونه توافقی خاصی در این باره امضا نشد. بر اساس دستور ترامپ، آمریکا برگزاری رزمایش در شبه جزیره کره را متوقف کرد که این اقدام یک امتیاز مهم برای کیم جونگ اون محسوب می شود.

یک مقام آمریکایی گفت در حالی که مقامات کره شمالی آزمایش های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده اند، "هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها در حال کاهش ذخایر مواد هسته‌ای خود هستند یا این که تولید خود را متوقف کرده باشند."