نیرو‌های آمریکایی از آلمان خارج می شوند

به تازگی گزارش شده است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی عواقب و هزینه‌های خروج نیروهای آمریکایی از آلمان است.

واشنگتن پست نخستین بار این خبر را منتشر کرد و نوشت این اقدام وزارت دفاع آمریکا به دلیل تشدید تنش‌های اخیر ایجاد شده میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رخ داده است.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به گفته های منابع ناشناس نوشت مقامات وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی هزینه های خروج همه یا بخشی از 35000 نیروی آمریکایی حاضر در آلمان هستند تا این نیروها را یا به آمریکا بازگرداند و یا در لهستان مستقر کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ اوایل سال جاری میلادی در نشستی در کاخ سفید پس از آنکه از تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در آلمان آگاه شد، نسبت به انتقال آنها از آلمان علاقه نشان داد.

احتمال تلاش آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از آلمان، تعدادی از مقامات اروپایی را نگران کرده است. مقامات اروپایی هم اکنون در تلاش هستند بفهمند که آیا انجام این بررسی ها در راستای هماهنگی با تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از آلمان بوده یا فقط یک رویه عادی برای آمادگی در نشست 11 و 12 ژوئیه ناتو در بروکسل است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و پنتاگون پیشتر اعلام کردند که وزارت دفاع آمریکا به طور معمول وضعیت استقرار نیروهای آمریکایی را در کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می دهد.

آلمان در سال 2017، 1.24 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی کرده است و قصد دارد این رقم را تا سال 2024 به 1.5 درصد برساند. لهستان هم در سال 2017، 1.99 درصد از تولید ناخالص داخلی اش را صرف امور دفاعی کرده است.