بهای رسیدن «بن سلمان» به آرزویش

«انیس فوزی قاسم» رئیس کنگره سراسری فلسطینیان خارج و کارشناس حقوق بین‌الملل اعلام کرد رسیدن محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان به رأس حکومت در این کشور، بهای پرداخت‌شده برای اجرای معامله قرن است.

وی با حضور در برنامه «کل الابعاد» شبکه «وطن» مصر گفت: محمد بن سلمان، جانشین پدرش است و از برخی از سنت‌های خاندان سعودی عبور خواهد کرد؛ بها همان معامله قرن است، طبیعتا فلسطینی‌ها باید در راستای خدمت به سیاست عربستان، این بها را پرداخت کنند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

قاسم ادامه داد: عربستان، راهبرد عربی را تغییر و اینگونه جلوه داد که خطر بزرگی که اکنون عرب‌ها را تهدید می‌کند ایران است نه اسرائیل؛ این همان ماهیت معامله قرن است تا مسأله فلسطین فروخته شود و (نگاه‌ها) به سمت «خطر ایرانی» چرخیده شود.

رئیس کنگره مردمی فلسطینیان مقیم خارج تصریح کرد، عربستان باید بر اساس منافع خود تصمیم بگیرد اما باید بهای آن را از جیب خود بپردازد نه از جیب فلسطینی‌ها؛ فلسطینی‌ها این قرارداد (معامله قرن) را نخواهند پذیرفت و نباید این قرارداد را امضا کنند حال بهای آن هر چه می‌خواهد، باشد.

وی ادامه داد، طرح صلح عربی که از نشست بیروت در سال ۲۰۰۲ حاصل شد نسخه اول معامله قرن است. این طرح از آمریکا نبود بلکه از دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صادر شد.

این طرح شامل ایجاد دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، بازگشت آوارگان به فلسطین، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان و نیز به رسمیت شناختن این رژیم در مقابل عادی سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو است. اما معامله قرن با این هم متفاوت است.

قاسم سپس گفت: بازنگری در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و حق بازگشت مانند ستون فقرات راه‌حل مسأله فلسطین است، لغو توافق اسلو یکی از اهداف کنگره مردمی فلسطینیان مقیم خارج است، فلسطینی‌های خارج برای بازنگری در ساختار ساف متفق هستند زیرا تشکیلات خودگردان بدون اختیارات شده و متاسفانه بدون دستور (رژیم) اشغالگر اسرائیلی کاری انجام نمی‌دهد.

بر اساس طرح توافق نهایی یا معامله قرن، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.