به نوشته روزنامه مردم سالاری به نقل از بي بي سي، اين فرمان عفو که توسط دولت سابق پاکستان صادر شد از جمله شامل منع پيگرد آصف علي زرداري، رئيس جمهوري کنوني مي شود که تا پيش از آن، به اتهام فساد مالي تحت تعقيب قرار داشت.

دیوان عالی پاکستان در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی حکم عفو صادر شده از سوی دولت را لغو کرد و از دولت جدید خواست تا به پرونده کسانی که مشمول عفو شده اند رسیدگی کند.
مهلتی که دیوان عالی برای گشایش دوباره پرونده ها تعیین کرده بود امروز به پایان رسید و به همین دلیل هم نمایندگانی از دولت برای ادای توضیحات در این باره به دادگاه احضار شدند.
خبرگزاری فرانسه به نقل ازقاضی نصیرالملک گفته است که یوسف رضا گیلانی، در مقام بالاترین مقام مسئول دولتی، به دلیل سرپیچی از حکم دیوان عالی برای پاسخگویی احضار شده است.
دیوان عالی از آقای گیلانی خواسته است تا در روز پنج شنبه(۱۹ ژانویه) شخصا در محل دیوان عالی حضور یابد.
به گفته خبرنگاران آقای گیلانی می تواند تا زمانی که رسیدگی به پرونده اهانت به دادگاه در جریان است به مسوولیت های خود در سمت نخست وزیر ادامه دهد.
نخست وزیر پاکستان در شرایطی به دیوان عالی احضار شده است که تنش های سیاسی اخیر در این کشور، دولت غیرنظامی او را گرفتار بی ثباتی کرده است.

قرار بود روز دوشنبه پارلمان پاکستان در یک رای گیری مشخص کند که آیا نمایندگان با ساختار سیاسی و پارلمانی پاکستان موافق یا مخالف هستند.
نخست وزیر از نمایندگان مجلس خواسته که بین دموکراسی و دیکتاتوری یکی را انتخاب کنند.
در همین حال دیوان عالی رسیدگی به نامه ای جنجالی را از سر گرفته که گفته می شود در آن از ارتش آمریکا خواسته شده بود تا بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان، از وقوع کودتا در این کشور جلوگیری کند.
انتشار این نامه، که نویسنده آن مشخص نشده، و انتقاد آقای گیلانی از رهبران ارتش در جریان یک گفتگوی رسانه ای، باعثشد که ارتش علنا از آقای گیلانی انتقاد کرده و نسبت به پیامدهای احتمالی اظهارات او هشدار دهد.

هفته گذشته نخست وزیر پاکستان، در تلاش برای کاهش تنش بین دولت و ارتش و جلب نظر مساعد نظامیان، در جریان نشست کمیته دفاعی کابینه خود با لحنی مسالمت جویانه در مورد ژنرال اشفق کیانی، رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش گفت: " دولت و پارلمان و برتر از همه مردم وطن پرست، با تمام وجود از نیروهای مسلح و پرسنل امنیتی شجاع کشور حمایت می کنند. "

اما در تغییر موضعی دوباره، " یوسف رضا گیلانی " در پاسخ به درخواست ژنرال " اشفق کیانی " فرمانده ارتش پاکستان که از وی خواسته بود درباره جنجال ارسال نامه بدون امضا برای آمریکا توضیح دهد، گفت که خود را ملزم به پاسخ گویی به ارتش نمی داند.
گیلانی همچنین گفت: " تنها به پارلمان پاسخ گو هستم; در مورد هر شکایتی به جز پارلمان ملزم به پاسخ گویی به هیچ کس نیستم. هر وقت که پارلمان بخواهد موضع خود را اعلام خواهد کرد. "

افزایش تنش سیاسی اخیر باعثشده است که روابط ارتش و دولت به پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۹ میلادی برسد.

ارتش پاکستان، به خصوص فرماندهان ارشد نيروي زميني، سابقه مداخله در امور سياسي را دارند و از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ در اين کشور سه کودتاي نظامي روي داده و به سقوط دولت هاي غيرنظامي منجر شده است.