سرعت بالای دومینوی تسلیم مخالفان مسلح سوریه

گروه‌های تروریستی روحیه خود را باخته و دومینوی سازش و تسلیم در مناطق مختلف استان درعا با سرعت بسیار بالایی در حال اجرایی شدن است؛ به طوری که روزانه چندین شهر و روستا بدون درگیری مسلحانه تسلیم نظام سوریه می‌شوند. این موضوع موجب تشدید اختلاف و نگرانی در صفوف معارضین شده است.

خبرگزاری تسنیم روز گذشته در یک گزارش مستند، آخرین تحولات مربوط به مذاکرات سیاسی معطوف به تسلیم گروه‌های تروریستی در درعا را منتشر کرد. با این حال سرعت تحولات در این زمینه به اندازه‌ای سریع است که با گذشت کم‌تر از 24 ساعت، گروه‌های تروریستی در چند شهرک و روستای دیگر نیز به صورت رسمی خود را تسلیم ارتش سوریه کرده‌اند تا برای نخستین بار پس از 4 سال، بیش از نیمی از استان درعا در سیطره ارتش سوریه و متحدین باشد.

در گزارش روز گذشته از دو خط موازی در مذاکره با گروه‌های تروریستی پرده برداشتیم. از یک طرف نمایندگان وزارت آشتی ملی سوریه با معارضین بر اساس فرمان عفو ریاست جمهوری سوریه در مناطق مختلف استان درعا مذاکره می‌کنند و از سوی دیگر نماینده ویژه ولادیمیر پوتین بر سر منطقه مرزی نصیب و شهر درعا با سران معارضین جنوبی در حال رایزنی است. طی 24 ساعت اخیر، در هر دو بخش تحولات مهمی به زیان معارضین رخ داده است.