به گزارش ايسنا، وزارت خارجه عراق به طور رسمي به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه اعتراض کرد و با ابراز نگراني از اين گونه سخنان آن را دخالت در امور داخلي خود قلمداد کرد.

محمد جواد الدورکی، معاون وزیر خارجه عراق با احضار " یونس دمیرا " سفیر ترکیه در بغداد به مقر وزارت امور خارجه اعتراض شدید کشورش را به وی ابلاغ کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای با اشاره به احضار سفیر ترکیه اعلام کرد که این گونه اظهارات ممکن است به روابط دو کشور آسیب بزند. الدورکی از سفیر ترکیه خواسته است تا به اطلاع مقامات کشور متبوع اش برساند تا از چنین اظهاراتی که ممکن است به روابط دو کشور آسیب بزند، خودداری کنند.

سفیر ترکیه به مقامات عراقی گفته است، سخنان مقامات ترک فقط از روی حسن نیت بوده است. اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته بود: «در عراق مسائلی در جریان است که نمی‌توان در قبال آن دست روی دست گذاشت و ترکیه نمی‌تواند نظاره‌گر این باشد که عراق به سمت پرتگاه درگیری‌های خونین پیش برود.» در همین حال نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، که پیش از این در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الحره به ترکیه درباره مداخله در امورداخلی عراق هشدار داده بود،
بار دیگر روز گذشته در گفت وگو با شبکه العالم به آنکارا هشدار داد در صورت تداوم دخالت ترکیه در امور این کشور، بغداد مقابله به مثل خواهد کرد. یک نماینده پارلمان عضو ائتلاف کردستان عراق هم ضمن انتقاد از سیاست های اخیر ترکیه اعلام کرد: «آنکارا به دنبال امپراتوری جدید عثمانی و قیمومیت بر دیگر کشورهاست.» به گزارش خبرگزاری براثا، محمود عثمان گفت: «ترکیه در امور داخلی بسیاری از کشورها از جمله عراق، یمن، سوریه و سومالی دخالت می کند و گویی امپراتوری جدید عثمانی است و خواهان قیمومیت بر این کشورهاست.»

صالح مطلک: در صورت اثبات اتهامات از مالکی عذرخواهی می کنم

از سوی دیگر صالح مطلک، معاون نخست وزیر عراق، در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد اگر اتهاماتش ثابت شود حاضر است از نوری مالکی عذرخواهی کند، اما اگر ثابت نشود مالکی یا باید عذرخواهی یا از سمت خود استعفا کند.

به گزارش کردپرس مطلک گفته است حاضر است برای پاسخ گویی به اتهاماتش در برابر دادگاه حاضر شود. مطلک تا به حال چندین بار نوری مالکی را " دیکتاتور " خوانده و خواستار کناره گیری وی از قدرت شده است. نوری المالکی از پارلمان عراق خواسته است صلاحیت مطلک را به خاطر ترجیح منافع قومی بر منافع ملی رد کند.

نخست وزیر عراق پس از بروز اختلاف با مطلک، ورود معاونش به مقر نخست وزیری را ممنوع کرده است. این درحالی است که فهرست العراقیه برای شرکت در کنفرانس ملی عراق شرط هایی را اعلام کرده است که لغو اتهامات مطلک از جمله آن هاست. به گزارش کردپرس " میسون دملوجی " سخنگوی فهرست العراقیه در مصاحبه مطبوعاتی گفت: «شرط های ما لغو اتهامات از صالح مطلک، بررسی پرونده طارق هاشمی توسط گروه های سیاسی مختلف و مشارکت مسعود بارزانی در این کنگره است» جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، تلاش می کند کنفرانس ملی عراق را برای حل بحران سیاسی در " بغداد " برگزار کند.

العراقیه و مسعود بارزانی، رئیس کردستان عراق، برای شرکت در این کنفرانس پیش شرط گذاشته اند. بارزانی شرط حضورش را توافق نامه اربیل، که درباره فدرالیسم در عراق است، اعلام کرده است. کردستان عراق اصرار دارد این کنفرانس به جای بغداد در اربیل برگزار شود. «فواد حسین» رئیس نهاد ریاست اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الأوسط چاپ لندن گفت: «شهر اربیل مناسب ترین مکان برای برگزاری کنفرانس آشتی ملی است.»

به گفته فواد حسین، دلیل این خواسته، اوضاع امنیتی بغداد و تیرگی روابط میان سران احزاب و گروه های سیاسی عراق است. روز گذشته خبرگزاری کردپرس خبر داد نشست مقدماتی کنگره ملی عراق به کار خود پایان داده است، اما در باره جزئیات بیشتر آن چیزی نگفت
همزمان با اختلافات سیاسی در عراق، بر اثر انفجار بمب کار گذاشته شده در یک خودرو که اردوگاه افراد بی‌خانمان در شهر موصل را هدف قرار داده بود، دست‌کم ۸ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.
همچنين ۲ خودروي بمب گذاري شده در نزديکي مسجدي در شهر رمادي منفجر شد.