ترکیه: عفرین سوریه را به مردم این شهر خواهیم سپرد

آکسوی در مراسم بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از شهر عفرین سوریه در گفت و گو خبرنگاران اظهار کرد: ترکیه 32 نماینده از 16 کشور جهان را به عفرین آورد تا از نزدیک با شرایط موجود در این شهر آشنا شده و اقدامات ترکیه در پاکسازی تروریست ها از عفرین را مشاهده کنند چرا که از مدت ها قبل، تبلیغات منفی علیه ترکیه در خصوص این شهر آغاز شده است.

وی افزود: نماینده رسانه های خارجی شاهد بودند که اوضاع شهر به حالت عادی بازگشته است به طوری زنان، مردان و کودکان مشغول خرید و فروش هستند و فضایی پویا بر شهر حاکم شده و دیگر خبری از تخریب و ناامنی نیست.

وی تاکید کرد: مردم عفرین شهرداری ها را تاسیس کرده اند و در این اماکن ها کُردها، اعراب و ترکمن ها مشغول به کار هستند و همچنین ساختارهای امنیتی ـ نظامی نیز مرحله به مرحله از سوی ارتش ترکیه به مردم این شهر واگذار می شود و طبیعی است که تعدادی از نیروهای ما تا مدتی در اینجا خواهند ماند که زمان دقیق آن مشخص نیست اما اقدامات آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی بومی این شهر با سرعت بالایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در حدود 140 هزار آواره عفرینی از ترکیه به شهر خود بازگشته اند و ترکیه با همه توان در تلاش است تا این شهر روی پای خود ایستاده و زمینه بازگشت همه آوارگان فراهم شود.

همچنین محمد آکارجا مدیرکل مطبوعات و رسانه های گروهی نخست وزیری ترکیه روز گذشته در جریان تور خبری رسانه خارجی فعال در این کشور که جهت بازدید از منطقه عملیاتی شاخه زیتون به عفرین اعزام شده بودند، به خبرنگاران گفت: نیروهای ارتش ترکیه تا یک هفته آینده از شهر عفرین در شمال سوریه خارج می شوند.

وی بیان کرد: از یک هفته بعد نیروهای ترکیه به تدریج از عفرین خارج می شوند و تنها تعداد کمی از نیروها در منطقه حضور خواهند داشت.

وی افزود: پس از خروج نیروهای ارتش ترکیه، تامین امنیت منطقه به دست نیروهای پلیس و امنیت محلی عفرین سپرده خواهد شد.

مدیرکل مطبوعات نخست وزیری ترکیه تاکید کرد: ترکیه چشمداشتی به خاک سوریه ندارد و به رغم ادعای برخی کشورها، اداره شهر عفرین به نیروهای محلی و شورا و مجلس متشکل از جمعیت کرد، عرب و ترکمن سپرده شده است و خروج نیروها نیز به زودی انجام می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون دو هزار نیروی محلی امنیت بخش زیادی از عفرین و حومه را به دست گرفته اند.

وی اضافه کرد: تا یک هفته آینده دو هزار نیروی پلیس و امنیت شهر عفرین که هم اکنون در ترکیه در حال آموزش هستند، جایگزین نیروهای ترکیه خواهند شد.