تهدید انگلیس از سوی آمریکا

دولت آمریکا با ارسال نامه‌ای به انگلیس از مشارکت ناکافی این کشور در بودجه ناتو انتقاد کرد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز دوازدهم ماه ژوئن نامه‌ای به همتای انگلیسی خود، گوین ویلیامسون ارسال و در آن تهدید کرده است در صورتی که لندن بودجه دفاعی خود را در چارچوب ناتو افزایش ندهد، فرانسه به عنوان متحد اصلی آمریکا برگزیده خواهد شد.

به گفته ماتیس، اختصاص دو درصد از تولید ناخالص ملی انگلیس به بودجه دفاعی این کشور ناکافی است، چرا که لندن بیش از دیگر کشور‌هایی که تنها منافع منطقه‌ای دارند، به بودجه نظامی نیاز دارد.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که تا برگزاری نشست سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - ۱۰ روز باقی مانده است.

وزیر دفاع آمریکا با نگرانی از آن چه تحلیل توانایی انگلیس برای تامین بودجه نظامی این کشور خواند، ابراز امیدواری کرد در نشست سران ناتو، انگلیس در سطح مشارکت خود در بودجه این سازمان بازنگری کند. ماتیس در نامه خود، با اشاره به این که فرانسه به دنبال افزایش بودجه دفاعی خود است، اظهار داشت: «به نفع هر دو کشور است که انگلیس شریک ممتاز آمریکا باقی بماند.»

طی سال‌های اخیر و به دنبال اتخاذ سیاست‌های اقتصادی ریاضتی، انگلیس بودجه نظامی و همچنین هزینه‌های عمومی خود را کاهش داده است.