درخواست العبادی برای حمایت اروپا از عراق

حیدر العبادی با اشاره به اینکه وجود گروه‌های تروریستی خطری برای همه جهان محسوب می‌شود گفت، به نفع کشور‌های اروپایی است که از عراق در زمینه مبارزه با (گروه تروریستی) داعش و سایر گروه‌های تروریستی حمایت کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در نشست خبری هفتگی خود درباره تازه‌ترین تحولات عراق و آخرین اخبار مربوط به مبارزه با عناصر باقی مانده داعش در نقاط مختلف این کشور گفت: «پس از آنکه هفته گذشته عناصر باقی مانده داعش اقدام به ربودن برخی از شهروندان در جنوب استان کرکوک در حد فاصل بین دو استان کرکوک و دیاله کردند، ما اتاق عملیات ویژه‌ای تشکیل دادیم و در این عملیات تروریست‌ها به صورت گسترده تحت تعقیب قرار گرفتند و نیرو‌های ما در این زمینه به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند.»

العبادی ادامه داد: «بخشی از نیرو‌های مسلح عراق هفته گذشته چندین عملیات را در مناطق مختلف اجرا کردند و در یکی از آن‌ها پنج تونل عناصر داعش در کوه‌های صعب العبور به صورت کامل منهدم شد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی نیرو‌های امنیتی، شمار تلفات عناصر داعش که در این تونل‌ها حضور داشته اند بسیار بالا بوده است. عناصر داعش از این تونل‌ها به عنوان پناهگاه برای عملیات آدم ربایی در مناطق مختلف استفاده می‌کردند. دولت بلافاصله پس از آدم ربایی اخیر در جنوب کرکوک عملیات خود را آغاز کرد و مواضع داعش را در سوریه بمباران کرد و سه ساختمان که فرماندهان عناصر باقی مانده داعش در آن‌ها حضور داشتند در حملات هوایی نیرو‌های عراقی به صورت کامل منهدم شدند.»

نخست وزیر عراق افزود: «ما همیشه اعلام کرده و هشدار داده ایم که نیرو‌های عراقی به حضور داعش در عراق پایان داده اند، اما داعشی‌ها همچنان در سوریه حضور دارند و قصد دارند از طریق هسته‌های پنهانی خود به عملیات در عراق دست بزنند. داعش یک سازمان تروریستی است و قصد دارد کار‌هایی انجام دهد که میزان توانایی خود را بیشتر از واقعیت نشان دهد و از آنجایی که نمی‌تواند به عملیات گسترده در سطح شهر‌ها دست بزند به آدم ربایی متوسل می‌شود. شما اطلاع دارید که در گذشته در یک روز ما شاهد چندین عملیات انتحاری و انفجار خودرو بمب گذاری شده در بغداد بودیم و الحمدالله در حال حاضر شاهد چنین عملیاتی در بغداد نیستیم. نیرو‌های امنیتی عراق توانسته اند از قدرت نمایی داعش در سطح شهر‌ها جلوگیری کنند و عناصر داعش مجبور شده اند به عملیات در شب و آدم ربایی روی بیاورند و ما آنان را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.»

حیدر العبادی بیان داشت: «متأسفانه برخی از افراد و جریان‌ها مانند سخنگوی داعش عمل می‌کنند و اقدامات و حرکت‌های آن را بزرگتر از واقعیت نشان می‌دهند و حتی از ضعف و فروپاشی نیرو‌های امنیتی عراق سخن می‌گویند. اما من به شما اطمینان می‌دهم که نیرو‌های امنیتی عراق به مبارزه خود با عناصر باقی مانده داعش ادامه می‌دهند و در این زمینه دستاورد‌های بزرگی کسب کرده اند و همه ما در این زمینه باید با هم همکاری داشته باشیم.»

حیدر العبادی در خصوص روند برگزاری انتخابات پارلمانی و شمارش دوباره آرا گفت: «وظیفه دولت در این زمینه فقط محافظت از برگزاری امن روند انتخابات بوده است و جزئیات امر به عهده کمیساریای عالی انتخابات است که جریان‌های سیاسی آن را تشکیل دادند و اعضای آن را انتخاب کردند. همه ما باید علیه افراد و جریان‌هایی که در روند برگزاری انتخابات اختلال ایجاد کرده اند با هم همکاری کنیم و نباید چنین دیدگاهی داشته باشیم که افراد فاسد اگر عضو حزب ما باشند خوب و اگر در سایر حزب‌ها باشند بد هستند. ما پایبند مبارزه و برخورد با تمام متقلبان و کسانی هستیم که با اقدامات خود ما را به این نقطه رسانده اند و ان شاء الله آنان را به جزای اعمالشان خواهیم رساند.»

نخست وزیر عراق در مورد روند تشکیل دولت آینده عراق نیز گفت: «قصد داریم تا جایی که امکان داشته باشد از سهم خواهی سیاسی به دور باشیم، اما شما اطلاع دارید که دولت و نخست وزیر از طریق مجلس نمایندگان که متشکل از جریان‌های سیاسی است تعیین می‌شود و دولت باید با جریان‌های سیاسی وارد مذاکره شود تا به نتیجه برسد. همه جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا در سریعترین زمان ممکن مجلس نمایندگان جدید تشکیل جلسه دهد و مقدمات تشکیل دولت جدید نیز فراهم شود.»

العبادی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به صورت رسمی از کشور‌های اتحادیه اروپا خواسته اید به حضور خود در عراق پایان دهند؟ گفت: «خیر ما چنین درخواستی را در مورد کشور‌های اروپایی و غیر اروپایی مطرح نکرده ایم و این کشور‌ها برای آموزش، حمایت لجستیک و پشتیبانی اطلاعاتی از نیرو‌های عراقی در کشور حضور دارند. داعش تهدیدی برای همه کشور‌ها محسوب می‌شود و به ویژه کشور‌های اروپایی که به منطقه ما نزدیک هستند به صورت مستقیم در معرض تهدید قرار دارند، از این رو به مصلحت خود این کشور‌ها است که از ما برای کشف هسته‌های تروریستی در عراق و کشور‌های همسایه پشتیبانی کنند. کشور‌های اروپایی اعتراف کرده اند عراق در مبارزه با تروریسم موفق عمل کرده است و از این رو تصمیم گرفته اند بیشتر از گذشته با ما در زمینه با تروریسم همکاری کنند.»

وی همچنین از حادثه واژگونی اتوبوس که روز دوشنبه برای زائران عراقی در ایران (جاده سبزوار به نیشابور در خراسان جنوبی) رخ داد ابراز تأسف کرد و گفت، از طریق سفارت عراق اقدامات لازم برای پیگیری وضعیت مجروحان و انتقال پیکر شهدا انجام خواهد گرفت.