مرد یاغی پاسپورت گرجستان را می خواهد

میخائیل ساکاشویلی که پس از ابطال پاسپورت اوکراینی و اخراج از این کشور مجبور به اقامت اجباری در هلند شده است، اعلام کرده با پاسپورت گرجستانی قادر خواهد بود نشان دهد که چه کسی واقعا از دولت محلی می‌ترسد؟

ساکاشویلی همچنین تاکید کرد، با گذرنامه جدید قادر خواهد بود بر زندگی سیاسی کشور گرجستان تأثیر بگذارد.

این سیاستمدار جنجالی در سال ۲۰۱۵ میلادی به منظور کار با دولت غربگرای اوکراین و در پی حوادث سیاسی گرجستان به اوکراین رفت و پس از اخذ پاسپورت اوکراینی به دستور رئیس جمهوری این کشور به عنوان فرماندار منطقه اودسا مشغول به کار شد.

با این حال، وی پس از مدتی پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین و مقامات عالی‌رتبه این کشور را به فساد متهم کرد و سرانجام در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی از اوکراین خارج شد و متعاقب آن پوروشنکو پاسپورت اوکراینی‌اش را باطل کرد.

ساکاشویلی برای دریافت پاسپورت اوکراینی مجبور به انصراف از شهروندی خود در گرجستان شد، زیرا اوکراین تابعیت مضاعف را نمی‌پذیرد.

وی همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی به جرم کتک زدن والری گلاشویلی، نماینده وقت پارلمان و از اعضای حزب اپوزیسیون گرجستان از سوی دادگاه به صورت غیابی محکوم به شش سال زندان شد که این حکم می‌تواند درخواست ساکاشویلی را برای بازگشت به شهروندی گرجستان، دستخوش حوادث سیاسی تازه‌ای کند.