انگلیس پرونده روسیه را قطورتر کرد

 دولت انگلیس از روسیه خواست درباره جزئیات مسموم شدن دو شهروند این کشور که تنها چند ماه پس از مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش صورت گرفته‌است، توضیح دهد.

این دو شهروند انگلیسی که یکی از آنان زنی 44 ساله و دیگری مردی 45 ساله است، خود گفته‌اند به اجسامی در محلی که به اسکریپال و دخترش حمله شده‌بود، دست زدند و پس از آن بشدت بیمار شده و در بستر افتاده‌اند. ابتدا تصور می‌شد آنها به‌دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر مسموم شده‌اند اما در تحقیقات آثار مسمومیت با ماده سمی «نوویچوک» در آنها مشاهده شد. این ماده سمی که همان ماده‌ای است که اسکریپال و دخترش با آن مسموم شده بودند و دولت انگلیس نیز به همین دلیل خواهان ادای توضیح روسیه شده‌است.

ماده سمی «نوویچوک» در جنگ جهانی مورد استفاده شوروی سابق قرار می‌گرفت تا با آن به اروپا حمله کند. هرچند دولت انگلیس، روسیه را متهم به انجام این حمله کرده‌است، اما کرملین این اتهامات را رد و اعلام کرده است، اگر دولت انگلیس بخواهد می‌تواند با گسیل کارشناسان خود داده‌های موجود را بررسی کند.

اما انگلیس دست رد به سینه کرملین و پیشنهاد آن زده‌است. در همین زمینه ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس گفت: همه چشم‌ها به روسیه که در حال برپایی مسابقات جام جهانی است، دوخته شده‌است. پس بهتر است، دولت روسیه خود قدم جلو بگذارد و از آنچه رخ داده، بگوید. مسمومیت این دو شهروند به نشست ترزا می‌ و آنگلا مرکل نیز کشیده شد. نخست‌وزیر انگلیس در دیدار خود با صدراعظم آلمان مسومیت دو شهروند دیگر انگلیسی که به گفته او رد پای روسیه در آن مشاهده می‌شود را غیر قابل قبول دانست.