پایتخت داعش در افغانستان نابود شد

جوشوا تیل، فرمانده عملیات‌های ویژه نیروهای بین‌المللی در افغانستان می‌گوید در این عملیات در منطقه'گورگوری ' در ولسوالی ده‌بالای ولایت ننگرهار، ۱۶۷ جنگجوی این گروه تروریستی کشته شده‌اند.

در عملیات اخیر که بیش از دو ماه طول کشید، صدها کماندوی افغان و ده‌ها نیروی ویژه آمریکایی حضور داشتند.

تیل می‌گوید: "این یک منطقه مهم برای داعش بود، جایی‌که زمینه کمک‌های مالی و لجستیکی را برای شان فراهم می‌کرد. منطقه را از آنان پس گرفتیم و توانستیم زمینه بازگشت مردم به خانه‌های‌شان را فراهم کنیم. درست در زمانی که فصل درو فرا رسیده است. داعش از همینجا حمله‌های بزرگی در کابل و ننگرهار را برنامه‌ریزی می‌کرد."

بی‌بی‌سی گزارش داده است که در این عملیات ۹ "مغاره"، ۵ تونل ‌که جنگجویان داعش به عنوان مخفی‌گاه از آنها استفاده می‌کردند، و چند انبار اسلحه نابود شدند. مقام‌های افغان و آمریکایی تایید می‌کنند که شماری از جنگجویان داعش که در این عملیات کشته شده‌اند، شهروندان خارجی بوده‌اند.

رضوان‌الله بشرمل، ولسوال ده‌بالا می‌گوید: "جنگجویانی‌که در اینجا کشته یا زخمی شدند یا اینجا فعالیت داشتند از سین‌کیانگ چین، تاجیکستان، ازبکستان و چچن بودند. همچنین جنگجویانی از مناطق مختلف افغانستان در اینجا حضور داشتند."

منطقه گورگوری پس از آچین، جایی‌که سال گذشته آمریکا بزرگترین بمب غیرهسته‌ای معروف به 'مادر بمب‌ها 'را استفاده کرد، به پایگاه جدید داعش مبدل شده بود.

گورگوری در نزدیکی مرز با پاکستان، منطقه‌ای است سبز و خاکی و در چند کیلومتری کوه‌های توره بوره -مرکز القاعده در زمان حاکمیت طالبان- واقع شده است.

برای جلوگیری از حضور دوباره جنگجویان داعش، کماندوهای افغان و آمریکایی چند پایگاه کوچک و بزرگ تاسیس کرده و چند تای دیگر در حال ساخت است.

حضور داعش در ده‌بالا، صدها خانواده را از این محل فراری داد و هزاران دانش‌آموز را از درس محروم کرد.

گل خالق شینواری سه سال است که با خانواده‌اش از این محل فرار کرده و به جلال آباد پناه برده است. او می‌گوید: "حاضر هستیم برای دولت نیروی محلی بدهیم تا پاسگاه ایجاد کند و داعش را بیرون براند."

خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی از محدود گزارشگرانی است که پس از تصفیه محل در سفر برنامه‌ریزی شده از سوی نیروهای خارجی به آنجا رفته بود.

او می‌گوید از بازگشت مردم و بازسازی دراین منطقه هنوز خبری نیست اما دیدن زنان بدون برقع در حال گذر از این محل به شدت آسیب‌دیده، برایش حیرت‌آور بوده.

نوری می گوید زمانی‌که در محل بود، جنگنده‌ها در فضا گشت می‌زدند و چند موضع داعش را در منطقه بمباران کردند. از تلفات این بمباران هنوز گزارشی در دست نیست.

مقام‌های محلی می‌گویند داعش در تلاش است تا منطقه توره‌بوره را به پایگاه قدرتش تبدیل کند.

جوشوا تیل فرمانده عملیات‌های ویژه نیروهای بین‌المللی تاکید می‌کند: "ما توافق کرده‌ایم تا افغانستان تنها یک پایتخت داشته باشد، آنهم کابل، و نگذاریم داعش پایتخت داشته باشد."

با آنکه مقام‌های آمریکایی سال ۲۰۱۷ را پایان کار داعش در افغانستان اعلام کرده بودند، اما با گذشت چند ماه از سال ۲۰۱۸، داعش هنوز به عنوان یک چالش جدی در این کشور باقی است.