عربستان در سیاست های ضد ایرانی آمریکا مشارکت می کند

این دیدار در بندر جده (غرب) با حضور 'برایان هوک' مدیر برنامه ریزی سیاست در وزارت خارجه آمریکا و 'سیگل مندلکر' معاون تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری آمریکا برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان با انتشار خبر این دیدار به جزییات ملاقات اشاره ای نکرد.

هفته گذشته اعلام شد: هیاتی متشکل از مقام های عالی رتبه وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا این هفته به ریاض و ابوظبی سفر می کند تا درباره اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران با متحدان واشنگتن در خلیج فارس گفت وگو کند.

تحریم های آمریکا که براساس این توافق تعلیق شده بود، 6 اوت (15 مرداد)- 90روز پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 8 ماه می (18 اردیبهشت) خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد، بار دیگر برقرار خواهد شد.

تارنمای تحلیلی خبری «د نشنال» در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت:

وزارت خارجه جزییات این سفر را منتشر نکرده است اما هیات به ریاض و «ابوظبی» پایتخت امارات عربی متحده خواهد رفت و پس از آن عازم اروپا خواهد شد تا زمینه را برای اعمال مجدد تحریم ها بر ایران فراهم کند.

«برایان هوک» درباره تحریم های آمریکا علیه ایران گفته است: «بخش نخست تحریم های ما 6 اوت (15 مرداد) و بخش دوم آنها 4 نوامبر (13 آبان) بار دیگر اعمال خواهند شد. مبنای استراتژی آمریکا افزایش فشار اقتصادی بر ایران با هدف تغییر رفتار ایران است نه تغییر رژیم ایران».

وی همچنین یادآور شد که هیات متشکل از مقام های وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا از ماه می تاکنون به 13 کشور سفر کرده و با روسای بیش از 50 شرکت بین المللی دیدار کرده است تا بتواند بار دیگر تحریم ها را علیه ایران اعمال کند و هشدار داد: «آمریکا درصورت مشاهده نقض تحریم ها، برای انجام اقدام، اصلا تردید نخواهد کرد.

این تارنمای تحلیلی خبری همچنین از قول «مایکل سینگ» (Michael Singh) کارشناس ارشد اندیشکده «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» نوشت: «به نظر می رسد که دولت آمریکا همان استراتژی را که درخصوص کره شمالی اجرا می کند نسبت به ایران نیز در پیش گرفته است که اعمال حداکثر فشار اقتصادی در یک برنامه بسیار فشرده به همراه فرصت های علنی دیپلماتیک که هدف آن مشخصا دستیابی به یک معامله بزرگ است نه صرفا یک توافق هسته ای. اکنون ایران نیز احتمالا با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی خود آسیب پذیر است».

اما این کارشناس عقید دارد که این استراتژی آمریکا با چالش هایی نیز مواجه است او در این باره می گوید: «این اولین بار است که آمریکا می خواهد یک نظام ثانویه از تحریم ها را درحالی که شرکای سنتی ما در اروپا و آسیا با این کار مخالف هستند علیه ایران اعمال کند. این درست برخلاف اصل همکاری با شرکای ماست و ایران قطعا درصدد بهره برداری از این شکاف برخواهد آمد».

«مایکل سینگ» در ادامه افزود: «همچنین ایران نشان داده است که در مقایسه با کره شمالی، کمتر در مقابل ابتکار عمل های دیپلماتیک آمریکا آسیب پذیر است چرا که ایران سلاح هسته ای ندارد و از ایدئولوژی ضد آمریکایی خود نیز استفاده می کند».

این کارشناس ارشد اندیشکده «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» که نهاد رسمی لابی صهیونیستی «آیپک» در واشنگتن است تاکید کرد: «اکنون تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت چرا که انتخاب کردن بین آمریکا و بازار ایران برای خیلی از تاجران، کار بسیار ساده ای است. با این حال، تحریم ها به سادگی ارتباط را قطع نخواهند کرد و ما باید از تمامی ابزارهای سیاسی خود و کمک های همه متحدان خود بهره برداری کنیم».

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور نیز دوشنبه هفته آینده 18 و 19 تیرماه (9 و 10 ژوئیه) به ابوظبی سفر خواهد کرد.