مقامات انگلیسی گرفتار در چاهی که برای جام جهانی کندند

طبق رسمی نانوشته، روسای جمهوری یا مقامات تراز اول کشورهای دنیا برای حمایت از تیم های ملی فوتبال خود در مراحل بالاتر جام جهانی یا رقابت های بزرگ در ورزشگاه ها حضور می یابند تا ضمن اعلام حمایت از ملی پوشان خود به بهترین شکل از فرصت دیده شدن در برابر چشمان میلیون ها بیننده تلویزیونی بهره ببرند.
تا امروز بزرگترین غایبان سیاسی جام جهانی 2018 روسیه، بی شک مقامات انگلیسی هستند چرا که به خاطر حاشیه هایی که از چند ماه پیش در خصوص میزبانی روسیه کلید زدند، نمی دانند حالا که تیم ملی کشورشان به آنها نیاز دارد و مردم انگلیس نظاره گر رفتار آنان هستند چگونه باید خود را به روسیه برسانند.
چهار ماه پیش، لندن به بهانه مصمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش در سالزبری انگلیس، روسیه را با انواع اتهامات مواجه ساخت و توانست تا پیش از اثبات اتهامی که به روسیه زده بود، نزدیک به 30 کشور جهان را علیه روسیه بشوراند و باعث اخراج 150 دیپلمات روس از کشورهای غربی و عمدتا عضو ناتو شود.
روسیه در پاسخ به لندن، 23 دیپلمات انگلیسی را از کشورش اخراج کرد ضمن اینکه یک مرکز فرهنگی انگلیس در روسیه را هم تعطیل کرد.
بنظر می رسد مقامات انگلیسی گمان نمی کردند تیم ملی کشورشان به مراحل بالاتر جام جهانی صعود کند، از این رو در کنار تلاش های دیپلماتیک برای اخراج دیپلمات های روسی از دیگر کشورها، اعلام کردند که هیچ مقام انگلیسی در طول جام جهانی به روسیه نخواهد رفت و از سایر کشورهای جهان هم دعوت کردند جام جهانی را تحریم کنند، درخواستی که در طول برگزاری جام جهانی مشخص شد کسی به آن اهمیت نداده است.
اکنون تیم فوتبال انگلیس به همراه بلژیک، فرانسه و کرواسی به مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه رسیده است.
امانوئل مکرون که پیشتر وعده داده بود در صورت صعود تیم ملی فوتبال فرانسه به این مرحله خود را به روسیه برساند، در حال بستن چمدان هایش است تا بازی فرانسه و بلژیک را از نزدیک تماشا کند.
کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهوری کرواسی که پیشتر و با هواپیمای عادی برای حمایت از تیم ملی فوتبال کشورش در مقابل روسیه خود را به شهر سوچی روسیه رسانده بود بعید است که در مرحله نیمه نهایی در داخل ورزشگاه از تیم ملی کشورش حمایت نکند.
فیلیپ پادشاه بلژیک که فکر نمی کرد تیم ملی کشورش از پس برزیل برآید، در مرحله یک چهارم نهایی خود را به روسیه رساند و شاهد پیروزی 2 بر 1 تیم ملی کشورش در برابر تنها نماینده باقیمانده قاره آمریکا بود، از این رو به نظر نمی رسد قید دیدن بازی در کنار مکرون را بزند.
بنابراین تنها کشوری که هنوز هیچ یک از مقامات بلند پایه آن به روسیه نیامده اند یا معلوم نیست که می آیند، انگلیسی هایی هستند که همواره ادعا کرده اند مبتکر فوتبال بوده اند.
چند روز پیش روزنامه گاردین برای سرو سامان دادن به این وضعیت و زمینه سازی برای سفر عزت مندانه مقامات انگلیسی به روسیه در مرحله نیمه نهایی جام جهانی، اعلام کرد که روس ها چندین بار درخواست داده اند که مقامات انگلیسی به کشورشان سفر کنند و حتی دعوت نامه شخصی برای ترزا می نخست وزیر انگلیس فرستاده اند.
هنوز روسیه واکنشی به این خبر نداده بود که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس برای طرفداران فوتبال کشورش که مشهور به بدترین هولیگان های فوتبال (طرفداران افراطی یا تماشاگرنماها) جهان هستند، در مدت حضور در روسیه ابراز نگرانی کرد.
همین اظهار نظر کافی بود که روس ها از کوره در بروند و ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری هفتگی خود، بخشی از زمان را به حمله به ترزا می اختصاص دهد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه به همه مقامات جهان اعلام کرده ایم که از حضور آنان در روسیه خوشحال می شویم، افزود: هیچگاه دعوت نامه جداگانه یا شخصی برای ترزا می ارسال نشده است.
وی با بیان اینکه روسیه فراموش نکرده است که تا پیش از آغاز رقابت ها، رسانه های انگلیسی و مقامات این کشور تا چه اندازه دست به سیاه نمایی و تخریب ما زدند، به کنایه به ترزا می گفت: بهتر است به جای نگرانی برای طرفداران انگلیسی حاضر در روسیه، نگران امنیت مردمی (مصمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش) باشید که در کشور شما حضور دارند.
زاخارووا بار دیگر مدعی شد که روسیه خوشحال می شود که در طول برگزاری جام جهانی میزان مقامات سایر کشورها باشد چرا که جام جهانی جشنی متعلق به همه است و برای مقامات انگلیس نیز خوب است که با آمدن به روسیه با چشمان خود ببینند که حال همه خوب است.
هنوز مشخص نیست مقامات انگلیس برای حمایت از تیم ملی کشورشان به روسیه خواهند رفت یا نه، اما آنچه چه مسلم است به مانند برگزیت و نحوه برخورد با دونالد ترامپ، سریال «چه کنم های» مقامات انگلیسی ادامه دار است و حتی در عرصه ورزش نیز دست از سر آنان بر نمی دارد.