دولت انگلیس درباره برگزیت به توافقی شکننده دست یافت

گزارش‌ها از مخالفت گسترده هم‌حزبی‌های او به سرکردگی بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور حکایت می‌کند.

744 روز پس از رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر انگلیس سرانجام روز جمعه گذشته برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را برای اعضاء کابینه‌اش تشریح کرد.

او متعاقباً اعلام کرد که به توافقی جمعی بر مبنای رابطه آتی انگلیس در دوران پسا برگزیت با اتحادیه اروپا رسیده است.

بر اساس این طرح پیشنهادی، انگلیس همچنان به‌طور مؤثری با قواعد اتحادیه اروپا پیوستگی خواهد داشت. مهم‌ترین بخش این سند که به «دوست داران تجارت» معروف شده است شامل طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا برای معامله محصولات کشاورزی و صنعتی بر مبنای قوانین مشترک می‌باشد. کابینه همچنین برای حمایت از طرحی مبنی بر ایجاد قلمرو مشترک گمرکی با اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند.

با این‌حال وزیر خارجه انگلیس که از طرفداران خروج «سخت» از اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، معتقد است که طرح پیشنهادی نخست‌وزیر «یک جنس کثیف جلا داده‌شده است». جانسون در کنار چهره‌هایی همچون مایکل گوو (وزیر محیط‌زیست)، ایان دانکن اسمیت (وزیر پیشین امور کار و بازنشستگی) و نایجل فاراژ (رهبر پیشین حزب استقلال انگلیس) بر این باورند که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هفته‌ای 350 میلیون پوند بابت عدم پرداخت عضویت به نهادهای اروپایی صرفه‌جویی خواهد شد و هزینه آن صرف تقویت خدمات داخلی خواهد شد.

این افراد که به حامیان خروج سخت از اتحادیه اروپا معروف هستند، خواستار قطع تمام وابستگی‌های این کشور به نهادهای اروپایی و بازتعریف آن در چارچوب همکاری‌های مستقل میان دو طرف هستند.

نخست‌وزیر انگلیس پیش از نشست روز جمعه تهدید کرده بود که وزرای مخالف طرح برگزیت را از کار برکنار خواهد کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که او حتی تا حدی پیش رفت که جایگزین‌هایی را برای اعضاء کابینه تعیین کرده بود.

یک مشاور نخست‌وزیر انگلیس امروز اظهار داشت که سخنان وزیر خارجه انگلیس مبنی بر «جنس بد» خواندن طرح «می» در فضای دوستانه مطرح‌شده و رأی موافق جانسون به طرح روز جمعه نشانگر حمایت او از موضع دولت است. بااین‌حال نزدیکان جانسون می‌گویند که او برای دفاع از گفتمان برگزیت در کابینه مانده و بر همین اساس به طرح «می» رأی موافق داده است.

هم‌زمان، نشریه گاردین گزارش داد که برخی از نمایندگان حامی برگزیت طی 24 ساعت گذشته از جانسون خواسته‌اند تا در اعلام مخالفت با طرح «می» از مقام خود کناره‌گیری کند. آن‌ها به او وعده داده‌اند که از وی برای رهبری آینده حزب محافظه‌کار حمایت خواهند کرد.

لرد آدونیس نماینده مجلس اعیان و از چهره‌های مطرح طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا معتقد است که توافق روز جمعه گذشته، ظرف 24 ساعت گذشته رنگ‌باخته است. او که دی‌ماه گذشته در اعتراض به رویکرد برگزیت «می» از ریاست کمیسیون زیرساخت‌های انگلیس کناره‌گیری کرد امروز در گفت‌وگو با اسکای نیوز بر ضرورت پایبندی به دمکراسی و برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت تأکید کرد.

لرد آدونیس گفت: مشورت دائم بارأی دهندگان یکی از پایه‌های اصلی دمکراسی است.

نشست روز جمعه کابینه با این اعلان همراه شد که شرکت‌کنندگان موافقت کردند «کتاب راهنما برای کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی» را تهیه کند. این بدان معناست که انگلیس قواعد اروپا برای تولید کالاها، غذا و دیگر محصولات کشاورزی را امضا خواهد کرد؛ بدون اینکه بتواند در این قواعد دخل و تصرف کند.

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد برگزیت اتحادیه اروپا از این توافق در دولت انگلیس استقبال کرد و در توییتر خود نوشته است: «اگر این پیشنهادها واقعی و قابلیت کار داشته باشند، ما آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم.»

نخست‌وزیر انگلیس ‌نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در گفت‌وگوهای کابینه بر مواضع جامع خود برای آینده مذاکرات با اتحادیه اروپا به توافق رسیدیم. ما حالا باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا این پیشنهاد را با اتحادیه اروپا به‌منظور به‌دست آوردن آینده‌ای شکوهمند و امن که مستحق مردمان ماست، به مذاکره بگذاریم.»

بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور در ماه مارس (اسفند / فروردین) آینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، اما به مدت دو سال بدون اینکه نقشی در روال تصمیم گیری نهادهای اروپایی داشته باشد، از قوانین اروپا پیروی خواهد کرد.