واکنش روسیه به مانور نظامی مشترک آمریکا-اوکراین در دریای سیاه

"فرانتس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاعی شورای فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرد که نظر مقامات مسکو در باره مانور مشترک نظامی-دریایی آمریکا و اوکراین در دریای سیاه کاملا منفی است. این تمرینات اوضاع سیاسی و نظامی منطقه را وخیم کرده و زمینه خوبی برای برگزاری دیدار رهبران روسیه و امریکا در هلسینکی نخواهد بود.

لازم به یادآوری است، صبح امروز کشتی پرچم‌دار ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا به نام «مونت ویتنی» برای شرکت در مانورهای نظامی مشترک آمریکا و اوکراین تحت عنوان «سی بریز-2018» وارد آب‌های دریای سیاه شد.

این سناتور توضیح داد: «نظر روسیه درباره مانورهای نظامی در دریای سیاه کاملا منفی است. البته این مانورها هیچ خطری برای ما نخواهند داشت. همه چیز با دقت تحت نظارت آن‌لاین بوده و در صورت ضرورت، بلافاصله به هر اقدام تحریک‌آمیزی واکنش نشان داده می‌شود. ولی این مانورهای نظامی بدون تردید بر وضعیت سیاسی و نظامی منطقه تأثیر منفی خواهند داشت و باعث تحریک مقامات کی‌یف برای سدت زدن به اقدامات نسنجیده و ایجاد توهم در آنها خواهد شد.»

کلینتسویچ همچنین یادآور شد که مانور نظامی مشترک آمریکا و اوکراین دقیقا یک هفته قبل از برگزاری نشست ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی انجام می‌شود که بسیاری در جهان امید زیادی به نتیجه آن دارد و به عقیده من چه اقدامی زمینه خوبی برای برگزاری این نشست بوجود نمی آورد.