پایان قدیمی‌ترین منازعه آفریقا

وزیر اطلاع‌رسانی دولت اریتره از امضای پیمان صلح و دوستی با اتیوپی خبر داد.

این پیمان صلح با ابتکار عمل «ابی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی و وعده او مبنی بر امضای پیمان صلح با اریتره، به امضاء می‌رسد و به یکی از طولانی‌ترین منازعات آفریقا پایان می‌دهد.

«ابی احمد علی» پس از به قدرت رسیدن اعلام کرده بود که اتیوپی قصد دارد اراضی مرزی مورد اختلاف با اریتره را به این کشور واگذار کند.

نخست‌وزیر اتیوپی دیروز (دوشنبه) برای دیدار تاریخی با مقامات اریتره وارد پایتخت این کشور شد تا سران این دو کشور همسایه پس از بیست سال با یکدیگر دیدار کنند. هفته پیش نیز یک هیأت اریتره در سفری به اتیوپی با نخست‌وزیر و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد.

منازعه بین اریتره و اتیوپی طولانی‌ترین منازعه در قاره آفریقاست و در سال ۱۹۵۲ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص الحاق اریتره به اتیوپی صادر شد و پس از ۱۰ سال اتیوپی به اریتره ملحق و به یکی از مناطق آن تبدیل شد.

در سال ۱۹۶۷ جنبش شورشی در اریتره شکل گرفت و درگیری‌های مسلحانه فراگیر برای استقلال اتیوپی آغاز شد. در سال ۱۹۹۱ «جبهه آزادی‌بخش ملت اریتره» بر «اسمره» پایتخت این کشور سیطره یافت و دو سال پس از آن مردم اریتره با اکثریت آراء با جدایی از اتیوپی موافقت کردند و این کشور به عضویت سازمان ملل درآمد.

دو کشور اواخر قرن گذشته شاهد درگیری‌های مرزی بودند که به جنگ فراگیر تبدیل شد و حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند.

اتیوپی و اریتره در سال ۲۰۰۰ توافقنامه صلح در خصوص توقف اقدامات خصمانه و استقرار نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل امضا کردند.