گزارش لبنان در مورد سقوط هواپیمای اتیوپیایی

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، گزارش وزارت اشتغال عمومی و حمل و نقل لبنان در مورد سقوط هواپیمای اتیوپیایی که دو سال پیش اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی بیروت در سواحل دریای مدیترانه سقوط کرد، منتشر شد، این هواپیما روز ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۰ در حالیکه درهوای بادی از فرودگاه بیروت به پرواز درآمده بود، سقوط کرد و تمامی ۹۰ سرنشین آن از جمله ۵۴ فرد لبنانی کشته شدند.

این گزارش تاکید کرده است که عللی که باعثسقوط این هواپیما شده، شامل مدیریت بد کادر پروازی هواپیما در زمینه تنظیم سرعت و ارتفاع هواپیما و جهت پرواز آن و ارسال دستورات متناقض در آن بوده که باعثشده کنترل هواپیما از دست خلبان خارج شود.

این گزارش می افزاید که بالا بودن خستگی ناشی از کار و استرس های زیاد کادر پروازی نیز می تواند عامل از دست دادن کنترل هواپیما باشد.

این در حالی است که خطوط هواپیمایی اتیوپی این گزارش را رد و تاکید کرده که محققان مستندات در زمینه بررسی تصاویر امنیتی و کالبد شکافی جنازه های قربانیان و بازرسی از کیف ها را رد کرده اند و نمی خواهند گزارش تفصیلی از مسافران ارائه کنند. آنها گفته اند که این گزارش تنها برای توجیه این پیش بینی هاست که اشتباه خلبان هواپیما عامل این اتفاق شده است.

این گزارش در حالی صادر شده است که اخیرا یک روزنامه موریتانیایی با اعلام اینکه یک شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در این کشور کشف و منهدم و عوامل آن بازداشت شده اند، نوشت که یکی از افراد این شبکه که فارس البنا نام دارد و تابعیت اردنی دارد، در اعترافات خود گفته است که سقوط این هواپیما طرحی تروریستی از سوی موساد بوده است و وی در منفجر کردن این هواپیما شرکت داشته است.

ارتش لبنان در آن زمان اعلام کرده بود که هواپیما قبل از سقوط در آب دریا در آسمان مفجر شده و نور آن تمام دریا را روشن کرده است.

برخی از شاهدان عینی این حادثه نیز به رسانه ها گفته بودند که قبل از سقوط این هواپیما در آب نوری را دیده اند، از سوی دیگر برخی از قربانیان این حادثه به جسد های تکه تکه ای تبدیل شده بودند که به احتمال قوی از طریق انفجار به این صورت درآمده اند.