لکه ننگ دیگری در کارنامه دولت آمریکا

دادگاهی در فینیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا، یک کودک یکساله هندوراسی را بدون حضور والدینش محاکمه کرد. بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، این کودک مهاجر که اسمش خوان اعلام شده، زمان حضور در دادگاه  و انتظار یک ساعته‌اش برای قاضی، یک شیشه شیر در دست داشت و از آن شیر می خورد و با یک توپ بنفش رنگ بازی می کرد. اما گریه های این کودک در جریان محاکمه و مطرح شدن اتهاماتش، صحنه دلخراشی را به وجود آورده بود. در نهایت قاضی دادگاه به خروج داوطلبانه خوان از آمریکا حکم داد.

جان ریچاردسون، قاضی دادگاه که در جریان این محاکمه احساس بدی داشت، پس از پایان جلسه رسیدگی به پرونده این کودک به وکلای وی گفت از اینکه مجبور شده از این کودک یک ساله بپرسد که آیا فرآیند دادرسی را درک می کند یا نه احساس شرمساری می کند. این قاضی افزود: نمی‌دانم این ماجرا را باید به چه کسی توضیح داد، مگر اینکه فکر کنید یک بچه یکساله می تواند قوانین مهاجرت را یاد بگیرد.

این پسربچه یک ساله، یکی از صدها کودک مهاجری است که در مرزهای آمریکا به دلیل اجرای سیاست تحمل صفر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، از والدینشان جدا شده‌اند. جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان و گزارش های منتشرشده در هفته های اخیر در رسانه ها از گریه و زاری های دلخراش این کودکان که پدر و مادرشان را می خواهند، لکه ننگ دیگری به کارنامه سیاه دولت آمریکا افزوده است.

حامیان حقوق بشر همچنین نظام مهاجرتی آمریکا را که بر اساس آن کودکانی که هنوز پوشک به پا دارند و از والدینشان جدا شده اند باید در دادگاه حاضر شوند و تمامی مراحل اخراج از خاک آمریکا را پشت سر بگذارند، مورد انتقاد شدید قرار داده اند. برای 90 درصد این کودکان حتی وکیل هم گرفته نمی شود.

خوان روز جمعه در دادگاه حاضر شد. وکیل این کودک می گوید مأموران مهاجرتی خوان را از پدرش در مرز جدا کرده و پدر وی را به هندوراس بازگردانده‌اند. به پدر خوان به دروغ گفته شده بود می تواند خاک آمریکا را به همراه فرزندش ترک کند.