آخرین تیر ترکش آمریکا علیه حزب الله لبنان

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته با «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وبگاه «لبنان دیبایت» در این باره نوشت، تماس پامپئو با الحریری «اتفاقی» نبود بلکه نشان‌دهنده توجه سطوح رسمی آمریکا به وضعیت سیاسی در لبنان است. منابع نزدیک به الحریری درباره جزئیات این تماس اطلاعاتی نداده‌اند و فقط گفته‌اند در راستای تشویق به تسریع در تشکیل دولت جدید بوده است.

این وبگاه لبنانی افزود، اگر پرونده تشکیل دولت به خوبی پیش می‌رفت نیازی به این تماس نبود. سفارت آمریکا در بیروت فعالیت ویژه‌ای در این خصوص آغاز کرده و طرف‌های سیاسی می‌بینند که (اعضای) این سفارت در شهرک «عوکر» نزدیک به بیروت چگونه در اینجا و آنجا می‌چرخند تا مواضع مختلف در رابطه با سپردن پست‌های وزارتی به شخصیت‌های وابسته به حزب‌الله را دریابند.

لبنان دیبایت در ادامه نوشت، اما آنچه بیشتر مورد اهتمام‌ اعضای سفارت آمریکاست، این است که طی دیکته‌های سیاسی به رقبای حزب‌الله توصیه می‌کنند، اجازه ندهند برتری حزب‌الله در انتخابات پارلمانی، در پست‌های وزارتی به نفع این جنبش تأثیر بگذارد وگرنه به زیان دولت و منافع لبنان تمام خواهد شد.

این وبگاه لبنانی در ادامه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، طی هفته‌های گذشته، دیپلمات‌های مختلف خارجی، هشدارهای واضح و جدی به گوش مقامات لبنانی رسانده‌اند؛ محتوای هشدارهای مذکور، قصد آمریکا برای اتخاذ تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله ضمن تحریم‌های عملی فعلی بوده است.

بر اساس گزارش مذکور، این تحریم‌ها، افراد را هدف قرار می‌دهند اما اگر شخصی، واحد یا وزارتخانه‌ای را بر عهده بگیرد و این تحریم شامل او شود، تحریم‌های مذکور بر تمام ارگانی که آن شخص، هدایت آن را بر عهده گرفته، تأثیر خواهد گذاشت.

لبنان‌ دیبایت ادامه داد، (با این تحریم‌ها) می خواهند حزب‌الله را مجبور کنند فکر بر عهده گرفتن پست‌های وزارتی اصلی را در راستای مراعات وضعیت داخلی لبنان و آرامش سیاسی، کنار بگذارد. برخی کشورهای می‌خواهند حزب‌الله را وارد دولت کنند اما به شکلی که هیچ قدرتی نداشته باشد و حضور این جنبش، صوری باشد.

انتخابات لبنان در ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ برگزار شد و «حزب‌الله و جنبش امل» موفق به کسب تمام کرسی‌های شیعه پارلمان لبنان شدند. سعد الحریری در سوم خرداد مأمور به تشکیل کابینه شد و رایزنی‌ها ادامه دارد.

آمریکا، بیست‌وششم اردیبهشت ماه سال جاری 1397 (۱۶ می 2018) تحریم‌های جدیدی علیه اعضای ارشد حزب‌الله از جمله «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله، «شیخ نعیم قاسم» معاون وی و چند عضو برجسته دیگر از جمله «حسین الخلیل، ابرهیم امین السید، هشام صفی الدین» وضع کرد؛ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز بلافاصله به تبعیت از آمریکا، از تحریم‌ چندین عضو و شرکت مرتبط با حزب‌الله خبر دادند.