به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری "صوت العراق"، فراکسیون پارلمانی "الاحرار" وابسته به جریان صدر دیروز اعلام کرد که در پی تلاشهای چندباره آمریکا برای ترور مقتدا صدر، او ناگزیر شده است که ادامه تحصیل حوزوی در نجف اشرف را رها کند و برای مدتی به منظور ادامه تحصیل در ایران مستقر شود.

" امیر الکنانی " یکی از نمایندگان پارلمانی جریان صدر در این باره گفت که مقتدا صدر نمی‌تواند به راحتی در نجف اشرف رفت و آمد کند و حتی در آن ادامه تحصل دهد. رفت و آمدهای او بدلیل اوضاع جاری در کشور و موضوع مقاومت با محدودیت‌های متعددی مواجه است. این منطقی نیست که مدرسان به منزل او بیایند یا او از خانه خارج شود و برای این امر به مسجد برود. این قیدوبندها اغلب اوقات بویژه در سایه بحران امنیتی موجود، دردسر ساز و بسیار مشکل است.

الکنانی تاکید کرد که بارها مقتدا صدر از سوی آمریکا مورد سوء قصد واقع شده است و به همین دلیل او مجبور شده که بارها این شهر را ترک کند و زمانی نیز که در نجف است، از خانه بیرون نیاید. به همین دلیل در چنین شرایطی ترجیح داده شده است که وی تا پایان دوره تحصیلش و برقراری ثبات و امنیت به قم بازگردد.

چند سال پیش نیز روزنامه ایندیپندت از طرح ترور مقتدا صدر توسط ارتش آمریکا خبر داد. ارتش آمریکا در نظر داشت تا صدر را پس از فریب دادن برای مذاکرات صلح و کشاندن او به خانه ای در شهر نجف دستگیر کرده و یا ترور کند.


نخستین اقدام برای ترور و یا دستگیری مقتدی صدر در آگوست سال ۲۰۰۴ در زمانی افشا شد که صدر به همراه اعضای جیش المهدی از سوی تفنگداران دریایی آمریکا در نجف محاصره شده بودند.