کُردهای سوریه، تسلیحات آمریکایی را در بازار سیاه می‌فروشند

در حالی که ایالات متحده آمریکا وعده داده بود سلاح‌هایی را که برای شبه‌نظامیان کُرد سوری ارسال کرده، پس خواهد گرفت اما این سلاح‌ها اکنون در بازار سیاه به فروش می‌رسند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» به نقل از منابع محلی، سازمان یگان‌های مدافع خلق (YPG) که بخش کُردی نیروهای دموکراتیک سوریه است، برای تامین هزینه‌های مالی خود، سلاح‌های دریافتی از آمریکا را به گروه‌های مختلف در منطقه می‌فروشد.

در حالی که طبق توافق ترکیه و آمریکا، شبه‌نظامیان کُرد باید تا پایان سال 2018 از شهر منبج و دیگر مناطق غربی رودخانه فرات عقب‌نشینی کرده و سلاح‌های خود را به آمریکا تحویل دهند اما یگان‌های مدافع خلق، آنها را به فروش می‌رساند تا همچنان این تسلیحات در منطقه باقی بماند.

شبه‌نظامیان کُرد نگران آن هستند که بعد از تحویل دادن سلاح‌های خود به آمریکا، ترکیه عملیات مجددی را برای از بین بردن آنها در شمال سوریه آغاز کند.

آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی تحویل داده است.

آمریکا ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌اند و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آنها را رهگیری کرده و باز بستانند.

آنکارا اما واشنگتن و کُردهای شمال سوریه را به تلاش برای ایجاد یک «دولت تروریستی» در مرزهای ترکیه متهم کرده و حتی برای ممانعت از به وقوع پیوستن این طرح، دو بار عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه اجرا کرد.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند. همین مسئله باعث ایجاد تنش‌هایی بین ترکیه و آمریکا شده است.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.