بی توجهی ترامپ به بیانه وزارت دادگستری آمریکا

واشنگتن پست در گزارشی نوشت پیش از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، هفته‌ خود را با محوریت سیاست فرااقیانوسی آغاز کند، «راد روزنستاین» معاون دادستان کل این کشور در نشستی با او از موضوع مهمی پرده برداشت. روزنستاین به ترامپ اطلاع داد که وزارت دادگستری آمریکا قرار است دادخواستی را علیه ۱۲ مقام اطلاعاتی روس صادر کند و آن‌ها را به هک کردن شبکه‌های رایانه‌ای حزب دموکرات به سبب مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کند.

در ادامه این مطلب آمده است: این یعنی آمریکا برای نخستین بار ماموران دولتی روسیه را به طراحی حملات سایبری و اجرای آن‌ها برای ایجاد اختلال در روند دموکراتیک آمریکا متهم می‌کند. اما ترامپ در سخنرانی هایش در اروپا به سنگینی این اتهام هیچ اشاره‌ای نکرد و به جای آن تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده روسیه را زیر سوال برد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، را که قرار است روز دوشنبه در هلسینکی ملاقات کند به خوبی خطاب می‌کرد.

ترامپ گفت پوتین دشمن او نیست بلکه رقیب اوست و امیدوار است بتوانند به سرعت با هم دوست شوند. ترامپ با لحنی تمسخر آمیز به خبرنگار واشنگتن پست گفت سوال مورد علاقه خبرنگاران درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را از پوتین می‌پرسد، ولی انتظار دارد او طبق معمول انجام چنین کاری را انکار کند و آن‌ها درباره امور دیگری صحبت کنند.

روز جمعه، تنها چند ساعت پس از اینکه روزنستاین، حکم وزارت دادگستری آمریکا را اعلام کرد ترامپ که در خاک انگلیس با «ترزا می» نخست وزیر این کشور، یک نشست مطبوعاتی داشت، یافته‌های تیم مولر را زیر سوال برد. ترامپ تحقیقات مولر را که تاکنون ۳۲ آمریکایی و روس را از جمله «پاول منافورت» مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، متهم کرده است «تعقیب ساحره» خواند. از نظر ترامپ این تحقیقات که به زندانی شدن منافورت انجامیده است بیهوده است و پیگیری یک توهم است.

قانونگذاران هر دو حزب آمریکا چند ساعت پس از اعلام حکم وزارت دادگستری این کشور از ترامپ خواستند فورا با پوتین مقابله و از احتمال مداخله دوباره روسیه در انتخابات آینده آمریکا جلوگیری کند.

«جان مک‌کین» سناتور ایالت آریزونا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یافته‌های جدید مدارک قبلی درباره طرح ولادیمیر پوتین برای ضربه زدن به انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و ایجاد هرج و مرج و اختلاف نظر در میان رای دهندگان و ضعیف کردن اعتقاد ما به دموکراسی را تقویت می‌کند. اگر ترامپ قصد ندارد از پوتین بخواهد مسئولیت این مداخله را بپذیرد نشست هلسینکی نباید برگزار شود».

برخی از دموکرات‌ها از جمله «چارک شومر» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا، نیز در این خصوص گفتند ترامپ باید فوراً نشست هلسینکی را لغو کند. او در این خصوص گفت: «دست دادن با پوتین در این موقعیت توهین به دموکراسی است».

یکی از وکلای سابق دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا گفت بی تفاوتی ترامپ به مداخله در انتخابات تکان دهنده است.

اعضای دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به ترامپ نوشتند: «متاسفانه به دلیل ابراز علاقه مدام شما به ولادیمیر پوتین و حمله دائم به همپیمانانمان ما به شما اعتماد نداریم که بتوانید با رئیس جمهور روسیه صادقانه مذاکره کنید و از شما می‌خواهیم فوراً دیدار با او را لغو کنید».

در انتهای این مطلب با اشاره به درخواست‌های بسیار از ترامپ برای لغو دیدارش با پوتین آمده است: روز جمعه به پایان رسید و نه دونالد ترامپ در انگلیس و نه سخنگوی کاخ سفید اتهاماتی که وزارت دادگستری به روسیه وارد کرده را محکوم نکردند و نشست هلسینکی نیز همچنان برقرار است.