آلمانی‌ها پوتین را بیشتر از ترامپ دوست دارند

بنابر نظرسنجی موسسه YouGov که به درخواست خبرگزاری آلمان صورت گرفته است، تقریبا دو سوم آلمانی‌ها (۶۴ درصد) بر این باورند که ترامپ در مقایسه با پوتین خطر بزرگتری برای صلح جهانی است و فقط ۱۶ درصد چنین نظری درباره پوتین دارند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، پوتین را در مقایسه با ترامپ فردی دوست‌داشتنی‌تر، شایسته‌تر و قدرتمندتر می‌دانند. به ویژه در پاسخ به میزان صلاحیت، فقط ۵ درصد معتقد بودند که ترامپ فرد شایسته‌تری است و ۵۶ درصد این امتیاز را به پوتین دادند.

در مورد اینکه کدامیک فردی دوست‌داشتنی‌تر است هم فقط ۶ درصد چنین نظری درباره ترامپ داشتند و ۳۶ درصد حامی پوتین بودند. ۵۸ درصد هم اعلام کردند که تمایل ندارند به این پرسش پاسخ دهند. نکته جالب دیگر در این نظرسنجی این است که ۴۳ درصد در مقایسه با ۲۵ درصد، پوتین را فرد قدرتمند‌تری می‌دانند. این در شرایطی است که آمریکا هم از لحاظ نظامی و هم اقتصادی از جایگاه بهتری در مقایسه با روسیه قرار دارد.

کسانی که در انتخابات آلمان به احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی (محافظه‌کاران) رای داده‌اند هم دید مثبت‌تری به پوتین دارند و ترامپ را فردی خطرناک تر می‌دانند.

قرار است ترامپ فردا (دوشنبه) با پوتین در هلسینکی دیدار کند. این سومین ملاقات و گفت‌وگوی میان طرفین از زمان تصدی قدرت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ خواهد بود. در هر دو مورد قبلی، روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه کنفرانس‌های جهانی با هم دیدار کرده بودند.گفته می‌شود یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست، بحران سوریه خواهد بود.