وزن آمریکا در اقتصاد جهان هم مهم است

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بعد از نشست شورای وزیران خارجه این اتحادیه، توضیحاتی را درباره برنامه‌های کشورهای اروپایی برای حمایت از توافق هسته‌ای از برجام ارائه کرد. 

موگرینی گفت: «امروز، شورا در خصوص توافق هسته‌ای ایران با به روز‌ رسانی‌ قوانین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدودساز موافقت کرد. این گام بسیار مبارکی از سوی شورا است و از لحاظ تدابیری که اتحادیه اروپا برای اطمینان از پابرجایی مزایای اقتصادی برجام اتخاذ کرده، گامی استوار رو به جلو محسوب می‌شود.»

اشاره این مقام اتحادیه اروپا به اقدام وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در نشست خود در بروکسل رسما عدم مخالفت خود را با به روزرسانی قوانین مسدودساز با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اعلام کردند.

بنا بر اعلام شورای اروپا، این تصمیم بدون بحث در جلسه امروز شورای امور خارجی اتحادیه اروپا که در شهر «بروکسل» برگزار شد، اتخاذ شده است. با تصویب این تصمیم در شورای خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه یک گام دیگر به تجدید قوانین مسدودساز نزدیک شده است.

موگرینی تصریح کرد تدابیری که در سطح اتحادیه اروپا، در سطح هر یک از کشورهای اروپایی و کشورهای ثالث برای حمایت از توافق هسته‌ای اتخاذ شده‌اند «تضمین خواهند کرد» که ایران از مزایای توافق هسته‌ای برخوردار خواهد شد. 

موگرینی همچنین در واکنش به مخالفت آمریکا با درخواست کشورهای اروپایی برای معافیت از تحریم‌های ایران گفت این تصمیم آمریکا باعث نخواهد شد که اتحادیه اروپا، روسیه و چین روی تدابیر لازم برای بازنگاه داشتن کانال‌های اقتصادی روی ایران کار نکنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات کشورهای اروپایی برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت که این اتحادیه «با تمام سرعت» اقدامات لازم را در این راستا انجام می‌دهد. 

«فدریکا موگرینی» با اشاره به عدم مخالفت شورای وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با به‌روزرسانی قوانین مسدودساز تحریمی برای حمایت از برجام گفت: «امروز تصمیم شورا را برای به روز رسانی قوانین مسدودساز داشتیم.»