دفتر تجاری سفارت فرانسه در مسکو تعطیل شد

سفارت فرانسه در روسیه امروز (دوشنبه) رسما اعلام کرد که دفتر تجاری این سفارتخانه در مسکو از این پس دیگر اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی در کشور روسیه را ندارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس تصمیم گرفته تا آژانس رسمی تجاری خود در روسیه را به دلیل آنچه که «بدتر شدن اوضاع» توصیف کرده تعطیل کند.

بر اساس این گزارش، فرانسه گفته است که تصمیم به تعطیلی این آژانس پس از یک مدت طولانی مذاکره با مقامات روسیه به دنبال اخراج مدیر این دفتر تجاری از این کشور انجام می‌گیرد.

مسکو در ماه مارس ۴ نفر از دیپلمات‌های فرانسه را از روسیه اخراج کرد. این اقدام در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روس از کشور‌های غربی پس از دنباله‌روی اروپا از آمریکا و انگلیس در جریان مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس و دخترش در سالزبری انگلستان و افزایش تنش‌ها میان لندن و مسکو صورت گرفته بود.

سفارت روسیه در مسکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرایط کاری و تجاری فرانسه در روسیه در ماه‌های گذشته به میزان قابل توجهی بدتر شده است... حساب‌های بانکی با وجود مصونیت تحت کنوانسیون وین، همچنان به صورت غیرقانونی مسدود می‌شوند».

این بیانیه می‌افزاید: «بر همین اساس، مقامات فرانسه تصمیم گرفته‌اند تا این دفتر سفارتخانه پاریس در مسکو را تعطیل کرده و این دفتر تجاری دیگر تحت قوانین فرانسه حق ادامه فعالیت در روسیه را ندارد».

با این وجود مسکو در واکنش به این اقدام پاریس گفته که از این اقدام متعجب شده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر تصمیم به تعطیلی دفتر تجاری سفارت فرانسه در روسیه گرفته شده است، کاملا مشخص است که این تصمیم بر اساس میل یکجانبه طرف فرانسوی اتخاذ شده و ما همچنان از توسعه روابط تجاری دوجانبه حمایت می‌کنیم».