واکنش اربیل به اعتراضات جنوب عراق

«کفاح محمود»، مشاور اطلاع رسانی دفتر «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق  یکشنبه گفت که اعتراضات در بصره و دیگر استان‌های عراق نتیجه «حکومت فاسد و سیاست انزوا و به حاشیه راندن» است.

او در حمایتی ضمنی از جدایی کردستان از عراق، ادعا کرد که اگر با تاسیس اقلیم بصره موافقت می‌شد، همه چیز کاملا متفاوت بود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «السومریه نیوز» دولت عراق را فاسد خواند و گفت: اعتراضاتی را که ما شاهد آن در استان بصره و سایر مناطق هستیم، نتیجه حکومت فاسد و سیاست حاشیه راندن است که ما همیشه از زمان آغاز اعتراضات الأنبار، نینوی و صلاح الدین،درباره آن هشدار داده‌ایم.

محمود افزود: ما باید خواسته‌های مردم را پاسخ دهیم، به قانون اساسی احترام گذاریم و صداهای دیگر (طرف مقابل) را نادیده نگیریم.

این مسئول کردستان عراق تصریح کرد: «هنگامی که این هشدارها نادیده گرفته شد و درخواست مردم نه تنها به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت بلکه اظهاراتی خصمانه تلقی شد، سازمان‌های تروریستی موفق به تشویق و بهره برداری از اشتباهات و رفتارهای قدرت حاکم شده و با نفوذ به شکاف‌های موجود در دستگاه حکومتی یک سوم عراق را اشغال کرد.

وی گفت: ما راه حل فدرال را برای عراق مطرح کرده‌ایم و حوادث و بحران‌ها اعتبار و دقت آنچه را که ما ارائه می‌دهیم تایید می‌کند.

مشاور دفتر بارزانی اظهار داشت: اگر درخواست بصره برای ایجاد قلمرویی با همسایگان استانی خود تأیید شده بود، اکنون وضعیت کاملا متفاوت بود و ما شاهد این چیزها و این کاهش خدمات ارائه شده به شهروندان نبودیم.

محمود ضمن ابراز امیدواری به اینکه تظاهرات بدون خدشه زدن به منافع عمومی به اهداف ملی خود برسد، تاکید کرد: نباید به عناصر مخرب اجازه داد یکپارچگی صوفف تظاهرات کنندگان را بر هم زده و اعتراضات را به صحنه هرج و مرج مبدل کنند.

تظاهرات‌ عراقی‌ها در استان‌های جنوبی این کشور که نخستین جرقه آن از استان بصره، آغاز شده بود، (دوشنبه 16 جولای) نیز در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و معیشتی همچنان ادامه دارد.

برخی از تلاش داعش و برخی دیگر از تلاش عربستان برای بهره‌برداری از آن خبر می‌دهند.