دعوت معارضان سوریه از آمریکا برای حمله به «درعا»

در گزارش «المانیتور» آمده است: «در آستانه نشست روز دوشنبه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در هلسینکی، به نظر می‌رسید که دفتر امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا آماده رها کردن منطقه آتش‌بس (کاهش تنش) در جنوب غربی سوریه است؛ آتش‌بسی که از چندی قبل به دلیل پیروزی‌های اخیر (بشار) اسد در درعا نقض شده است».

«از اواخر تابستان که ترامپ برنامه آموزش شورشیان برای جنگ با نیروهای حامی اسد را متوقف کرد، وزارت دفاع آمریکا یک سیاست مشخصِ نظامی برای یک جنگ گسترده‌تر و ماورای جنگ با داعش نداشته است».

طبق گزارش این رسانه، «شورشیان معارض» در جبهه جنوبی سوریه که زمانی ۴۰ هزار جنگجو بودند، اکنون به ۱۵ گروه با حدود ۸ هزار تا ۱۰ هزار نفر کاهش یافته و این تعداد قبل از شروع تلاش نظامیان طرفدار رژیم (بشار اسد) برای گرفتن کنترل درعا از دست شورشیان هم به شدت به حمایت‌های خارجی وابسته بوده‌اند».

المانیتور ادامه داد: «سرنوشت این شهر وقتی که مقام‌های سفارت آمریکا در امان (اردن) پیامی از طریق واتس اپ (WhatsApp) به شورشیان مستقر در جنوب غرب سوریه فرستادند و گفتند که انتظار حمایت نظامی آمریکا برای اجرای آتش‌بس را نداشته باشند، کاملا رقم خورده بود».

رسانه آمریکایی گزارش داد: «شورشیان در اقدامی دقیقه نودی برای اطمینان از کسب حمایت آمریکا، برای جلب حمایت پنتاگون جهت ارائه گزینه‌های نظامی به تیم ترامپ (برای کمک به شورشیان) در تلاش هستند». بنا بر گزارش المانیتور، نماینده جبهه جنوبی (معارضان) لیستی از اهداف نظامی بالقوه را در اختیار دولت ترامپ قرار داده و مدعی شده که بشار اسد از آنها برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در درعا بهره می‌برد.

گفته می‌شود که واکنش کاخ سفید به لیست ارسالی معارضان و سند ادعایی آنها درباره استفاده از سلاح شیمیایی مشخص نیست؛ سندی که معارضان به جای ارسال به پنتاگون، آن را به تیم جان بولتون ارسال کردند.

از نظر این رسانه، معارضان سوری در تلاش هستند که دولت آمریکا را به هدف قرار دادن پایگاه هوایی «خلخله» در شهر «سویداء» در مجاورت با مرز اردن متقاعد کنند. از نظر معارضان، این پایگاه مهم‌ترین پایگاهی است که از آن برای حملات هوایی به درعا استفاده می‌شود.

معارضان سوری همچنین در «سند» ارسالی به تیم مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شدند که «شبه نظامیان مورد حمایت ایران» از قبیل حزب‌الله لبنان، نیروهای افغانستانی و تیپ موسوم به تیپ ۳۱۳ در عملیات ارتش سوریه در درعا مشارکت دارند.