اقدامات خودسرانه بن سلمان بی خرد

در دوره‌ای که «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودی، سعی دارد خود را فردی اصلاحگرا نشان دهد، بازداشت‌های وسیع دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سعودی که مستقیما زیر نظر وی فعالیت می‌کند، روایت دیگری از سپهر سیاسی عربستان را ترسیم کرده است.

بازداشت‌های گسترده‌ای که از فعالان حقوق زن گرفته تا عالمان دینی و فعالان سیاسی و حتی شاهزاده‌های سعودی را در بر می‌گیرد و در این خصوص «مضاوی الرشید» معارض سعودی ساکن در لندن اعتقاد دارد که این گونه رفتارها سرانجام به زیان ولی‌عهد جوان سعودی ختم خواهد شد.

او در مقاله‌ای در مجله «میدل ایست آی» انگلیس می‌نویسد: «حکومت توأم با قلع و قمع بن سلمان، موجب ثبات عربستان نخواهد شد، بلکه معارضین را به سمت حمل سلاح خواهد کشاند.»

سخن این استاد دانشگاه و معارض سعودی، با بازداشت «سفر الحوالی» عالم دینی سعودی به همراه فرزندانش همراه شده است.

«مضاوی الرشید» می‌نویسد که این عالم دینی سلفی 68 ساله از مشکلات پزشکی رنج می‌برد و در زندان با «سلمان العوده» دیگر عالم دینی هم‌بند است.

وی در ادامه تأکید می‌کند که هم‌بندی این دو نفر به طور نمادین نشان از عدم مدارای دستگاه سعودی با هرگونه انتقاد یا تحول‌خواهی است. چرا که «سفر الحوالی» یک سلفی خواهان بازگشت به ارزش‌های وهابی است و «سلمان العوده» فردی است که شریعت را در چارچوب قانون اساسی و نگاه به آینده می‌خواهد و بن سلمان با هیچ از دو تفکر نمی‌خواهد مدارا کند.

سخن این معارض سعودی در خصوص امکان مسلح شدن مخالفان، در حالی است که تیراندازی تاریخ 4 آوریل سال میلادی جاری در مقابل کاخ محل سکونت بن‌سلمان، نه به خاطر پهباد بلکه برای مقابله با مهاجمینی بوده که قصد جان ولی‌عهد عربستان را داشتند. حادثه‌ای که برای بیش از یک ماه بن سلمان را به دور از انظار عمومی نگه داشت.