مسکو: سوریه نباید تجزیه شود

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا (چهارشنبه) گفته است که مسکو در رابطه با تحولات مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، با آمریکا و رژیم صهیونیستی در تماس است و هیچ طرحی برای تجزیه سوریه را نمی‌پذیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، آنتونوف همچنین تأکید کرد: «قصد نداریم در ارتباط با وضعیت جنوب سوریه، امنیت اسرائیل را نادیده بگیریم».

وی در ادامه تصریح کرد که در نشست هلسینکی، روسیه پیشنهادات ویژه‌ای درباره اوضاع در جنوب سوریه به آمریکا ارائه کرده است و «آمریکا نیز به این طرح‌ها علاقه نشان داده است».

این مقام روس علاوه بر این گفت که مسکو در عین حال معتقد است سطح فعلی از همکاری‌ها میان دو کشور درباره تحولات سوریه کافی نیست.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین تأکید کرد که بر اساس اعتقادات طرف روس، هیچ گونه طرحی درباره تجزیه سوریه پذیرفته نخواهد بود و «مسکو بر حفظ وحدت سوریه و حذف هرگونه خطوط جداکننده این کشور اصرار دارد».

آنتونوف علاوه بر این گفت: «هیچ توافق محرمانه‌ای میان پوتین و ترامپ انجام نشده و تحقق توافقات شفاهی به دنبال نشست هلسینکی میان سران دو کشور، تنها به خواست واشنگتن بستگی دارد».

این دیپلمات روس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع روابط میان دو کشور پرداخت و ضمن اعلام اینکه نشست هلسینکی از عمق شکاف در درک متقابل روسیه و آمریکا از مشکلات و مسائل مختلف کاسته، تأکید کرد که مسکو سعی خواهد کرد تا به رئیس‌جمهور آمریکا در عادی‌سازی روابط میان مسکو و واشنگتن کمک کند.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین تأکید کرد که «پوتین و ترامپ درباره تحریم‌ها هیچ صحبتی نکردند و صرفا تعاملات اقتصادی در این نشست مطرح شد».