نگرانی مقامات آمریکایی از محتوای نشست پوتین و ترامپ

«آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در واشنگتن روز چهاشنبه در توضیح نتایج نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند اعلام کرد ترامپ فقط توافق کلامی با پوتین داشته است.

وی همچنین همکاری مسکو و واشنگتن در سوریه و کنترل تسلیحاتی را دو موضوع اصلی گفتگوهای رو در روی سران آمریکا  و روسیه ذکر کرد.

آنتونوف همچنین  مسکو را گروگان نبرد سیاسی داخلی آمریکا توصیف کرد و از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص نشست هلسینکی خودداری کرد. او گفت: زمانی که با شما [خبرنگاران] صحبت می کنم می ترسم موضع مثبت درباره رئیس جمهور ترامپ بیان کنم و شما بار دیگر مسکو را به مداخله در امور آمریکا متهم کنید.

این در حالی است که بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، مقامات عالی رتبه کاخ سفید هنوز نمی دانند ترامپ در طول جلسه با پوتین که بیش از دو ساعت به طول انجامید، چه قول هایی به همتای روس خود داده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید  و هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هر دو در کنفرانس خبری روز چهارشنبه به موضوعات کلی در خصوص نشست رو در روی سران مسکو و واشنگتن در هلسینکی پرداختند و به جزئیات آن اشاره ای نکردند.

به گفته نائورت، وزارت خارجه «سه راهکار» را ارزیابی می کند که شامل تشکیل کارگروه سران اقتصادی آمریکا و روسیه،  تشکیل شورای تخصصی با حضور سران دو کشور و جلسات پیگیری با مقامات شورای امنیت ملی روسیه است.

وی گفت: این راهکارها مطمئنا پیشنهادات منحصر به فردی هستند. رئیس جمهور ترامپ گفته بود ما در یک جلسه همه مشکلات جهان را حل نخواهیم کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در جریان جلسه مطبوعاتی روز گذشته به اندازه نائورت اظهاراتی مبهم ارائه داد و مدعی شد رئیس جمهور ترامپ و پوتین در مورد کمک های بشردوستانه به سوریه، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران (!)، حفظ امنیت اسرائیل، فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی، موضوع اوکراین و کریمه، کاهش زرادخانه های هسته ای روسیه و آمریکا و البته موضوع مورد علاقه خبرنگاران آمریکایی که همان دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 است، گفتگو کردند.

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد از اظهارات مبهم مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه مشخص است که آنها اطلاع چندانی در مورد محتوای نشست دو رئیس جمهور ندارند و برای ارائه توضیحات دچار سردرگمی شده اند.

روز گذشته، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی جسته و گریخته در خصوص نشست هلسینکی  اعلام کرد کرملین در تلاش برای اجرای توافقات بین دو رئیس جمهور است.

ولادیمیر پوتین نیز پیشتر در نشست خبری روز دوشنبه گفته بود تنش ها در سوریه می تواند نقطه ای برای شروع همکاری های دوجانبه با واشنگتن باشد.