«فتح» تحریم‌های غزه را لغو می‌کند

 «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه با «سند مصر» در رابطه با پروند آشتی ملی فلسطین و نوار غزه موافقت کرد.

خبرگزاری «معاً» فلسطین به نقل از دفتر هنیه نوشت که او با این سند که در سفر اخیرش به مصر از سوی مقامات این کشور به وی پیشنهاد شده بود، موافقت کرده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس در تماس تلفنی خود با «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر، ضمن اعلام موافقت خود با سند مذکور با او درباره آخرین تحولات غزه و طرح‌ها و پروند آشتی ملی گفت‌وگو داشته است.

جزئیات سند مصر

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در خبری نوشت که به این سند ده بندی که باید در چهار مرحله اجرا شود، دست یافته است.

مرحله اول:

بر اساس این سند، این مرحله سه بندی قرار است یک هفته کامل طول بکشد؛ نخست پایان دادن فوری به اقداماتی که علیه نوار غزه اتخاذ شده است؛ بازگرداندن حقوق کارمندان در این منطقه و پرداخت بودجه همه وزارت‌خانه‌های مستقر در غزه و تأمین سوخت نیروگاه برق بدون اعمال مالیات بر آن.

بند دوم؛ بازگشت وزیران به وزارتخانه‌ها مطابق ساختار موجود بدون اجرای هر گونه تغییرات تا زمان اجرای تصمیم کمیته اداری و قانونی که این تصمیم را بر اساس توافق بین طرفین گرفته است.

بند سوم؛ آغاز گفت‌وگوهای تشکیل دولت وحدت ملی به منظور تشکیل دولت طی حداکثر پنج هفته آینده.

مرحله دوم:

این مرحله شامل چهار بند بوده و سه هفته زمان خواهد برد.

بند اول این مرحله از کمیته اداری- قانونی می‌خواهد نتایج فعالیت خود را تحویل گروه‌ها و تشکیلات خودگردان داده تا از این طریق اجرای آن آغاز شود.

بند دوم این مرحله نیز بر اجرای سیاست پرداخت حقوق همه کارمندان در کرانه باختری و نوار غزه تأکید دارد.

بر اساس بند سوم این مرحله، جنبش حماس بخشی از درآمد و مالیات حاصل از نوار غزه را برای پرداخت حقوق نیروهای امنیتی خود که از زمان اداره غزه از سوی این جنبش تعیین شده‌اند، اختصاص می‌دهد و مابقی را تحویل تشکیلات خودگردان می‌دهد.

بند سوم نیز از حماس می‌خواهد موانع و مراکز ایست و بازرسی خود را در گذرگاه‌های مرزی با فلسطین اشغالی و مصر برچیند.

مرحله سوم:

این مرحله نیز یک ماه کامل زمان خواهد برد و شامل دو بند است. بند اول این مرحله خواستار نشست کمیته‌های امنیتی مربوط به کرانه باختری و غزه به منظور گفت‌وگو بر سر موضوعات امنیتی و ایجاد مکانیزم‌های مناسب برای اجرای این مکانیزیم تحت اشراف مصر است.

بند دوم نیز بر ضرورت نشست دو کمیته‌ متخصص در مسائل قضایی و اراضی تأکید می‌کند با این شرط که هر یک از این کمیته‌ها باید از نمایندگان گروه‌های حاضر در غزه و کرانه باختری تشکیل شوند و تحت اشارف مصر عمل کنند.

مرحل چهارم:

این مرحله شامل یک بند بوده و اجرای آن سه روز زمان خواهد برد.

در این مرحله کمیته توسعه و فعال سازی سازمان آزادی بخش فلسطین بادی در پایتخت مصر تشکیل جلسه داد تا مکانیزم‌های مناسبی برای اجرای مفاد توافق ۲۰۱۱ در مورد شورای ملی، انتخابات، پارلمان، آشتی جامع فلسطینی و آزادی‌های عمومی در کرانه باختری و غزه ایجاد کند.

به دنبال پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۷ که توانست با کسب ۷۴ کرسی، حزب حاکم پارلمان را تشکیل دهد، جنبش فتح به ریاست «محمود عباس» در ابتدا نتایج انتخابات را قبول کرد ولی با بعد از مخالفت آمریکا و اروپا با نتایج انتخابا به این بهانه که حماس تروریستی است، این جنبش نیز از پذیرش نتایج سرباز زد و به همین دلیل منجر به اختلافات و شکاف سیاسی بین فتح و حماس شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

آمریکا و اروپا از همان روز اول نواز غزه را محاصره کردند و همه کمک‌ها به حماس و هرگونه تبادل مالی با آن را ممنوع اعلام کردند. رژیم صهیونیستی نیز از دریا، خشکی و آسمان نواز غزه را به شدت محاصره کرد.

اهالی نواز غزه برای پشت سر گذاشت این محاصره، اقدام به حفر تونل در مرز با مصر کردند تا از این طریق مواد لازم و مایحتاج خود را تأمین کنند.

شکست محاصره اقتصادی نوار غزه، رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا ۳ جنگ ویران کننده علیه این منطقه در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ آغاز کند که بر اثر آن، ۳ هزار فلسطینی شهید و هزاران نفر زخمی شدند و ده‌ها هزار خانه مسکونی را ویران کرد.

اخیرا مردم غزه با راه اندازی راهپیمایی‌های حق بازگشت، خواستار پایان دادن به محاصره چندین ساله این منطقه شدند.

اهالی غزه اعلام کرده است تا زمانی که تحریم‌ها و محاصره لغو نشود، به راهپیمایی‌های خود ادامه خواهند داد و با استفاده از بادبادک‌های آتش‌زا به آتش زدن مزارع صهیونیست‌ها ادامه خواهند داد.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده است که طی دو ماه اخیر، تاکنون حدود ۱۲۰۰ بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که حدود ۵۰۰ عدد آن را ارتش صهیونیستی، ساقط کرده است. 

همچنین وزارت جنگ این رژیم می‌گوید که حداقل ۷۰۰ عدد این بادبادک‌ها با فرود در مزارع صهیونیست‌ها، حداقل به طور مجموع بیش از بیست کیلومتر مربع را به آتش‌ کشیده است.