وضعیت آزادی‌های دینی در عربستان را زیر نظر داریم

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال رادیو "ای بی سی" درباره معافیت عربستان از تحریم به رغم توصیه‌ای که در این باره در گزارش سالیانه آمریکایی شده است، گفت که واشنگتن در تلاش است تا هم‌پیمانانش را به سمتی سوق ‌دهد که این موضوع را در اولویت‌های خود قرار دهند.

وی تاکید کرد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با شرکا و دوستانش در مورد بهبود وضعیت آزادی دینی بحث و رایزنی کرده و همه آنها می‌دانند که این موضوع از اولویت‌های دولت آمریکاست و دولت ترامپ در این مورد بر خلاف دولت‌های پیشین مرتکب اشتباه نمی‌شود.

مساله آزادی دینی در عربستان به طور مرتب در محافل سیاسی و تحقیقاتی در واشنگتن مطرح می‌شود و کارشناسان آمریکایی در اکتبر 2017 در جلسه‌ مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از "نبود آزادی دینی" در عربستان از دولت آمریکا خواستند تا به منظور سوق دادن عربستان به سمت آزادی‌های دینی این کشور را تحت فشار قرار دهد.

در همین جلسه مایکل کوزاک، مشاور ارشد دفتر دموکراسی و حقوق بشر آمریکا گفت: عربستان حق غیرمسلمانان را در انجام شعائر دینی‌شان به صورت علنی به رسمیت نمی‌شناسد و مجازات‌هایی را برای آنها از جمله؛ زندان، شلاق، جریمه و غیره در نظر می‌گیرد.

در همین راستا، توماس فار، استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن، عربستان را "مهد افراط گرایی اسلامی" توصیف کرد و از دولت آمریکا خواست به همکاری‌های خود با عربستان ادامه دهد تا این کشور متوجه شود که آزادی دینی به نفع آن است.