اشتیاق ترامپ برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ

بنابر گزارش‌ها ناامیدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از به نتیجه نرسیدن تلاش‌هایش درباره کره شمالی افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در روند مذاکرات با کره شمالی به آن شکلی که ترامپ انتظار داشته، پیشرفتی صورت نگرفته است.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه گزارش داد رئیس جمهور آمریکا درخواست ارائه شرح وضعیت روزانه درباره مذاکره با کره شمالی کرده است و برای در پیش گرفتن گام‌های بعدی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ مشتاق است.

بنابر گزارش روزنامه واشنگتن پست، اما مقامات کره شمالی با لغو نشست‌های خود با نمایندگان آمریکا و عدم تداوم ارتباط با مقامات واشنگتن ترامپ را در ناامیدی فرو برده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین گزارش داد به استناد گزارش‌های دریافتی از چند دستیار در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا ترامپ در جلسات خصوصی با عصبانیت و خشم درباره مذاکرات با کره شمالی صحبت می‌کند. رئیس جمهور آمریکا پیش از این بارها از دیدار چند ماه پیش خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان یک موفقیت یاد کرده بود.

در دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در نشست سنگاپور توافقنامه‌ای به امضاء رسید که براساس آن آمریکا متعهد به ارائه تضمین‌های امنیتی نامشخص در ازای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره شد. کره شمالی نیز وعده بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی کشته شده در طول جنگ کره را داد.

مقامات کره شمالی به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفری که او اوایل ماه میلادی جاری به این کشور داشت، اعلام کردند که هنوز برنامه مشخصی برای بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی ندارند. همچنین رهبر کره شمالی از دیدار با وزیر خارجه آمریکا، در زمان حضورش در کره شمالی، خودداری کرد این در حالی است که این دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده بود. بعدها پمپئو انکار کرد که او قرار بوده با کیم جونگ اون دیدار داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در مصاحبه‌ای با سی بی اس در خصوص مذاکرات با کره شمالی اعلام کرد: من عجله‌ی چندانی ندارم. منظورم این است هر چقدر این روند می‌خواهد طول بکشد مهم نیست.