افزایش بودجه سامانه موشکی آمریکایی در ژاپن

روزنامه «مینچی شیمبون» ژاپن روز یکشنبه به نقل از منابع نظامی این کشور گزارش داد: وزارت دفاع ژاپن قصد دارد بودجه مربوط به استقرار سامانه‌های دفاع موشکی زمینی آیجیس آشور را  20 تا 30 درصد افزایش دهد و به بالای 2.2 میلیارد دلار برساند.

بنا به گزارش این روزنامه ژاپنی تصمیم به افزایش هزینه‌ها با هدف معرفی یک رادار آمریکایی جدید، که قابلیت تشخیص و ردیابی آن نسبت به رادار آیجیس آشور بیشتر است، اتخاذ شد.

وزارت دفاع ژاپن قصد دارد این هزینه‌ها را در بودجه سال مالی بعد که از اول آوریل سال 2019 آغاز می‌شود، لحاظ نماید.

در دسامبر سال 2017 دولت ژاپن با استقرار سامانه موشکی آیجیس آشور در شمال غربی و نیز جنوب غربی این کشور موافقت کرد. انتظار می‌‎رود استقرار این دو سامانه کل قلمرو این کشور را پوشش دهد و هر کدام در حدود 890 میلیون دلار برای ژاپن هزینه در برداشته است.

ژاپن در حال حاضر با چهار ناوشکن مجهز به سامانه‌های دفاع موشکی آیجیس آشور که حامل موشک‌های اس ام -3 و نیز موشک‌های بالستیک PAC-3 است، حفاظت می‌شود.

سیستم‌های دریایی آیجیس آشور در رهگیری موشک‌های بالستیک در ارتفاع بیش از 310 مایلی قابلیت دارد. سامانه‌های زمینی آیجیس آشور نیز دارای قابلیت مشابه در زمینه رهگیری موشکی هستند. دفاع موشکی ژاپن با تجهیز سامانه‌های آیجیس آشور با نوع جدیدی از موشک SM3 Block2A، که برد آن تقریبا سه برابر بیشتر از موشک نوع اس ام 3 است، قدرتمندتر می‌شود.