ترکیه به دنبال تجمیع گروه های تروریستی در ادلب سوریه

ترکیه در همین راستا اعلام کرده، گشت‌زنی‌های امنیتی و نظامی خود در طول مرز با سوریه و در منطقه ادلب را تا سوم اوت افزایش می‌دهد و بر همین اساس ارسال تجهیزات نظامی برای نیروهای موجود در سوریه و بالا بردن سطح حفاظت از مرزها را در دستور کار قرار داده است.

این بیانیه با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال انجام عملیات نظامی از سوی دولت سوریه و همپیمانان آن علیه شورشیان در ادلب همزمان است که ترکیه با آن مخالفت کرده و نسبت به تاثیر این عملیات بر مذاکرات آستانه هشدار داده است.

ارتش ترکیه در چارچوب توافق‌نامه امضا شده در ماه سپتامبر با روسیه و ایران در مذاکرات آستانه، ۱۲ مرکز نظارتی را در ادلب و حماه ایجاد کرده است. این نقاط بر آتش‌بس میان دولت سوریه و هم‌پیمانان آن با شورشیان سوری مستقر در ادلب نظارت دارند.

نزدیکترین مرکز نظارتی ارتش در ۵۰۰ متری مرزهای ترکیه و دورترین آن در منطقه "تل‌صوان" در حومه حماة در ۸۸ کیلومتری این کشور قرار دارد.

منطقه ادلب در شما غرب سوریه(سبز) تنها منطقه مهم باقی مانده در دست شورشیان سوری است

در این راستا گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که ترکیه پیشنهاد جدیدی درباره چهارمین منطقه کاهش تنش(ادلب) به روسیه ارائه کرده است. منطقه چهارم کاهش تنش شامل بخش‌هایی از استان لاذقیه، حماة، حلب و استان ادلب است که مهمترین منطقه باقی‌مانده در دست شورشیان سوری محسوب می‌شود.

طبق این گزارش‌ها پیشنهاد ترکیه همزمان با اجرای بندهای توافق بر سر دو شهرک کفریا و فوعه بوده است که منجر به لغو محاصره این دو شهرک و آزادی صدها تن از نیروهای وفادار به دولت سوریه شد.

پیشنهاد مذکور شامل بازگرداندن جریان برق، آب و مراکز خدماتی و حیاتی به ادلب و باز کردن مسیر حلب–دمشق و ازمیان برداشتن خاکریزها و ایست‌های بازرسی از منطقه "داره عزه" به سمت حلب جدید است.

ترکیه در این راستا از همه گروه‌ها در شمال سوریه و نیز در دیگر مناطق این کشور خواسته در کنفرانسی عمومی که به منظور بررسی آینده ادلب در سایه تحولات اخیر جنوب سوریه به مدت دو هفته برگزار می‌شود، مشارکت کنند. مهمترین این گروه‌ها هیات تحریرالشام، "دولت نجات"، ائتلاف ملی سوریه و "دولت موقت" هستند.

منابع آگاه از این روند اعلام کرده‌اند، ترکیه از همه گروه‌ها خواهد خواست تا سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل دهند تا تاسیس گروهی موسوم به "ارتش ملی" متشکل از همه گروه‌های مسلح و تاسیس هیات متحد از گروه‌های غیرنظامی با هدف اجرای ماموریت‌های مدنی و خدماتی تحت نظارت و اداره ترکیه اعلام شود.

اجرای این بندها و اطمینان از موفقیت آنها به ماه‌ها زمان نیاز دارد و هدف ترکیه از این اقدام ممانعت از آغاز عملیات نظامی روسی–سوری در ادلب است.

از سوی دیگر رئیس ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد: نیروهای مسلح این کشور و آمریکا ۱۷ خودروی گشت زنی مستقل را در خطوط فاصل میان منطقه "عملیات سپر فرات" و شهر "منبج" در شمال سوریه مستقر کرده‌اند تا مانع درگیری کردها با نیروهای تحت فرمان ترکیه شوند.