لاوروف یکی از بهترین دیپلمات‌های جهان است

«نیکوس کوتزیاس» دیپلمات ارشد یونانی امروز یکشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه یکی از بهترین دیپلمات‌های جهان است.

وی در گفتگو با خبرگزاری آتن-مقدونیه گفت: «لاورف کسی است که از دید من یکی از بهترین دیپلمات‌ها در عرصه جهانی است و من با او رابطه‌ای دوستانه دارم. از من خواست، او را دعوت کنم تا در جریان سفر به یونان زمینه برای سفر «الکسیس سیپراس» که به مسکو دعوت شده، فراهم شود.»

کوتزیاس همچنین گفت که از لاوروف دعوت کرده است و اگر بیاید از او استقبال می‌شود و افزود: «اگر او حس می‌کند که باید با آن‌هایی که ما اخراج کرده‌ایم هم‌پیمان شود و یا به آن‌هایی که ما مجاز نمی‌دانیم اجازه ورود بدهد، این حق اوست. من همانطور که شما می‌دانید و در بیانیه‌ها هم آمده است، تلاش کردم که این موارد منفی را با رابطه رسمی با روسیه ارتباط ندهم.»

رسانه‌های یونانی یازدهم جولای (۲۰ تیرماه) گزارش دادند که آتن دو دیپلمات روس را اخراج کرده است. دولت یونان این افراد را به اتهام دخالت در امور داخلی این کشور و اقدامات غیرقانونی علیه امنیت ملی یونان اخراج کرد.

علاوه بر این، آتن دیپلمات‌های روسیه را به تلاش ناکام برای استخراج و جمع‌آوری اطلاعات و رشوه دادن به مأموران دولتی یونان متهم کرده بود.

بر طبق برنامه قرار بود که لاوروف ماه سپتامبر به یونان سفر کند. «آندری ماسلوف» سفیر روسیه در آتن در این مورد به خبرگزاری تاس گفت که بنابر دلایلی خاص، لزومی ندارد که این سفر زودتر انجام شود.

جمعه گذشته وزارت خارجه روسیه مراتب اعتراض شدید خود را به اقدام یونان در اخراج دیپلمات‌های روسی و اتخاذ مواضع ضد روسی اعلام کرد و سفیر یونان را به این وزارت‌خانه احضار کرد.