مذاکره نمایندگان آمریکا در ازبکستان

«هنری اینشیر» کفیل معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی که در راس هیئت بلندپایه وزارت خارجه این کشور برای حضور در نشست دوره‌ای گروه‌های کاری امنیتی نمایندگان 5 کشور آسیای مرکزی و آمریکا «C5+1» وارد «تاشکند» شده با «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار کرد.

در این دیدار اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به آمریکا در ماه می سال جاری میلادی و گفت‌وگوها با «دونالد ترامپ» و دیگر افراد کلیدی دولت و کنگره بررسی شد.

طرفین همچنین درباره برخی مسایل سیاست بین المللی و منطقه‌ای و همچنین دستور کار نشست گروه کاری یادشده در قالب نشست «C5+1» تبادل نظر کردند.

امروز در تاشکند نشست دوره‌ای گروه‌های کاری امنیتی کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا برگزار می‌شود.

نمایندگان قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آمریکا مسایل روز امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در این دیدار «پاملا اسپراتلن» سفیر آمریکا در ازبکستان نیز حضور خواهد داشت.

به نظر کارشناسان منطقه برگزاری جلسه گروه جدید گفتمان «واشنگتن» با پنج کشور آسیای مرکزی در حالی است که آمریکا به دنبال فروپاشی شوروی و یک قطبی شدن جهان و طرح نظم نوین جهانی توسط کاخ سفید به منظور رفع نگرانی از احیای مجدد یک قطب دیگر، تضعیف هر چه بیشتر روسیه را در برنامه استراتژیک خود قرار داده است.

از دلایل دیگر حضور آمریکا در این منطقه، گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی و همچنین کنترل روسیه و چین می‌باشد.

هم اکنون در ازبکستان 164 شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکایی از جمله 49 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران این کشور فعالیت می‌کنند.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 19 فوریه سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.